Současný stav české televizní satiry
Czech Satire TV Shows: Current Status
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116468Identifiers
Study Information System: 188848
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Štoll, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
28. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
satire, TV shows, story, Cosmic, Gnome, Nadrazi, humor, criticismKeywords (English)
satira, televizní seriály, příběh, Kosmo, Trpaslík, Nádraží, humor, kritikaDiplomová práce Současný stav české televizní satiry si klade za cíl přispět k poznání, jakým způsobem je v současné české televizní produkci pracováno se satirickým žánrem. Na zvoleném vzorku tří pořadů, jež jsou svými autory deklarovány jako satirické: Kosmo, Trpaslík a Nádraží se prostřednictvím kvalitativní analýzy obsahu snaží najít odpovědi na otázky, s jakými tématy daná tvorba pracuje a jaký obraz o konkrétních motivech divákovi předkládá. Teoretická část textu se zabývá definicí satirického žánru, vymezením historického konsenzu vůči vybraným kritickým přístupům a v neposlední řadě také přehledem vývoje satiry na televizních obrazovkách v České republice od roku 1989. Po specifikaci metodologie výzkumu následuje vlastní rozbor dějové a formální složky zmíněných pořadů, jehož úkolem je identifikovat a popsat satirou kritizované jevy tak, jak jsou zobrazovány v jednotlivých dílech. V závěru práce jsou shrnuty teoretické poznatky a výsledky analýzy, jejichž vyhodnocení poslouží jako východisko pro zodpovězení stanovených výzkumných otázek.
Diploma thesis Czech satire TV shows: Current status aims to discover how contemporary television production works with satirical genre. Using qualitative analysis of sample of three selected shows regarded as satirical: Cosmic, Gnome and Nadrazi, it tries to describe and answer questions what topics are brought to the audience and what image of these motives the series present. After the necessary theoretical anchoring that defines satirical genre, its status in certain critical approaches and a brief history of satirical production on Czech television screens after the Velvet Revolution follows a practical analysis of plots and formal structures of the series. The analysis focuses on identification and description of satirical objects as they are shown in each of the shows. In conclusion, the thesis connects results of the analysis and findings from the theoretical part to research questions.