Rozdíly mezi interakcí dítěte se sourozenci a s vrstevníky při hře předškolních dětí
Differences between interaction of a child with siblings and with peer group in early childhood play
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111594Identifiers
Study Information System: 202832
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Veselá, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
6. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Volná hra|předškolní děti|sourozenecké interakce|vrstevnické interakceKeywords (English)
Free play|preschool children|sibling interactions|peer interactionsBakalářská práce je věnována interakcím předškolních dětí se sourozenci nebo s vrstevníky a jejich porovnání při volné hře. Práce shrnuje a kriticky hodnotí dosavadní poznatky na téma volné hry, sourozeneckých a vrstevnických interakcí v předškolním věku dětí. Na sourozenecké a vrstevnické interakce se tato práce soustředí hlavně z hlediska jejich působení ve vývoji jedince a vzájemného působení těchto vztahů na chování jedince a jeho vrstevníka či sourozence. V druhé části práce je navržen výzkumný projekt, který si klade za cíl porovnání sourozenecké a vrstevnické dyády v interakci při volné hře a řízené aktivitě. Projevy dítěte by byly získávány ve dvou situacích - volná hra a řízená aktivita a ve dvou dyádách - sourozenecká a vrstevnická. Takto získaná data by byla kvalitativně zpracována a výsledky by přispěly k otázce podobnosti či odlišnosti sourozeneckých a vrstevnických interakcí. Zjištěné poznatky by mohly přispět ke zkoumání sourozenců a vrstevníků jako činitelů psychosociálního vývoje jedince a jejich vlivu na chování jedince.
Bachelor thesis gives attention to preschool children interaction with siblings or with peers during free play. This thesis sums up and critically evaluates up to date knowledge on the topics of free play, sibling interactions and peer interactions of preschool aged children. Sibling and peer interactions are here mainly seen from the point of view of their effect on the development of a person and effect of those relationships on one's behaviour and his peer or sibling. In the second part of the thesis a research project is designed. Its goal is to compare sibling and peer dyadic interactions in free play and controlled situation. Actions of a child would be obtained in two situations - free play and controlled activity and two dyads - sibling and peer dyad. Data obtained this way would be qualitatively processed and results could contribute to the question of similarity and differences of sibling and peer relationships. Findings made in this thesis might contribute to further research on siblings and peers as factors of psychosocial development of a person and theirs influence on one's behaviour.