Čtenářství žáků
Pupil's reading
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110648Identifiers
Study Information System: 166611
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Miroslava
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce s názvem Čtenářství žáků v teoretické části definuje pojmy čtení, čtenářství a čtenářská gramotnost. Popisuje faktory ovlivňující čtenáře a přibližuje jejich přímé i nepřímé působení na žáky a jejich čtenářství. Poslední kapitola teoretické části je věnována několika výzkumům dětského čtenářství realizovaným v České republice. Empirická část se věnuje kvantitativně kvantitativnímu šetření, provedenému formou anonymních dotazníků u žáků 5. a 6. ročníků základních škol a žáků primy osmiletého gymnázia. Dotazník se zaměřuje na zadávání a kontrolu žákovské četby, na podporu čtenářství ze strany rodiny, na individuální postoje žáků k četbě a jejich žánrovou preferenci. Výsledky jsou uváděny v procentech, aby byly srovnatelné s výsledky jiných výzkumů uskutečněných v České republice. Druhou část empirické práce tvoří shrnutí kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů s třídními učiteli z I. stupně základních škol a učiteli českého jazyka z II. stupně základních škol. Výsledky dotazníkového šetření i výstupy z rozhovorů odpovídají výsledkům výzkumů uskutečněných v České republice. Při srovnání odpovědí žáků jednotlivých ročníků panovala u většiny shoda, lišily se jen odpovědi u povinné četby a obliby volnočasových aktivit.
The diploma thesis called Pupils'reading activities in the theoretical part defines the terms reading, reading activities and reading literacy. It describes factors influencing the readers and their direct and indirect influence on pupils and their reading. The last chapter of the theoretical part is devoted to several researches on children's reading in the Czech Republic. The empirical part is devoted to the quantitative- quualitative survey carried out in the form of anonymous questionnaires for the pupils of the 5th and 6th grades of primary schools and the pupils of the 1st grade of eight-year grammar school. The questionnaire focuses on assigning and controlling pupils'reading, supporting reading by the family, pupils' individual attitudes to reading and their genre preferences. The results are given as a percentage to be comparable with the results of other researches carried out in the Czech Republic. The second part of the empirical work consists of a summary of qualitative semi-structured interviews with class teachers from primary schools and with Czech language teachers from secondary schools. The results of the questionnaire survey and the results of the inteviews correspond to the results of the research developed in the Czech Republic. When comparing the responses of the pupils of...