Pozornost žáků středních škol během procesu učení při použití špuntů do uší
Attention of high school students with the use of earplugs during the learning process
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107995Identifiers
Study Information System: 208196
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Čáp, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
21. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pozornost|učení|děti|koncentrace|školní věk|kognitivní funkce|špunty do uší|paměťKeywords (English)
attention|learning|children|concentration|school age|cognitive function|earplugs|memoryPozornost je komplexní schopností, která se významným způsobem podílí na procesu záměrného učení. Tato práce se na teoretické úrovni věnuje druhům a teoriím pozornosti, které souvisí s efektivním zvládáním školních nároků. Konkrétněji se zaměřuje na vývojové období staršího školního věku a adolescence, tedy na středoškolské žáky. Práce analyzuje výsledky vědeckých studií, které se zabývaly výzkumy pozornosti a jejích vlastností (jako je stabilita, koncentrace či selektivita). Práce je zaměřena na zkoumání toho, zda nenáročná kompenzační pomůcka - zde jsou to špunty do uší - může zlepšit soustředění a stabilitu pozornosti během učení. Dále práce stručně zmiňuje i fyziologický základ fungování tohoto kognitivního procesu. Závěr teoretické části práce mapuje aktuální možnosti diagnostiky pozornosti, zvláště pak u dětí a dospívajících. Okrajově jsou v ní zmíněny i vybrané poruchy pozornosti (např. ADD, ADHD), které (nejen) s učením úzce souvisejí. V empirické části práce je popsán kvantitativní výzkum, v němž je využito několik různých testů pozornosti. Výzkumná otázka zní, zda a jak se liší pozornost (konkrétně soustředění) a případně i výkon žáků středních škol, kteří při procesu záměrného učení použili či nepoužili špunty do uší, aby došlo ke snížení vnímání rušivých elementů z okolí. Výzkum...
Attention is a complex ability, which significantly contributes to the process of intentional learning. On the theoretical level, this thesis focuses on the types and theories of attention related to the effective management of school demands. More specifically, it focuses on the development period of older school age and adolescence, i. e. secondary school pupils. The paper analyzes the results of scientific studies that have been focused on the research of attention and its properties (e.g. stability, concentration or selectivity). The work is focused on examining whether a low-cost compensation aid - here earplugs - can improve concentration and stability of attention during learning. Furthermore, the work briefly mentions the physiological basis of the functioning of this cognitive process. The conclusion of the theoretical part of the paper maps the current possibilities of diagnostics of attention, especially in children and adolescents. There are also sporadic mentions of selected attention disorders (e.g. ADD, ADHD), which are closely related (not only) to learning. In the empirical part of the thesis, a quantitative research is described, using several different tests of attention. The research question is whether and how the attention (concentrating) and, where appropriate, the...