Securitization of education in contemporary Europe
Sekuritizace vzdělávání v současné Evropě
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104788Identifiers
Study Information System: 192261
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Hynek, Nikola
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Security Studies
Department
Department of International Relations
Date of defense
17. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bezpečnost, vzdělávání, Evropa, sekuritizace, radikalizace, extremizmus, protiteroristická politikaKeywords (English)
Security, Education, Europe, Securitization, Radicalization, Extremism, Counter-terrorismCílem práce je analyzovat současný stav navrhovaných politik pro řešení otázky radikalizace v Evropě. Konkrétněji se práce zabývá tématem boje proti radikalizaci prostřednictvím vzdělávání. Práce poukazuje na to, jak bezpečnostní diskuze v Evropě mění chápání vzdělávacích institucí a jejich roli v politikách proti radikalizaci. V minulosti se státy v Evropě musely zabývat různými formami násilí způsobovanými buď separatistickými hnutími nebo jinými radikálními a extremistickými ideologiemi. Problém občasného výskytu násilí bohužel v Evropě pořád není vyřešen. Ve vztahu k tématu radikalizace je role vzdělávacích institucí vnímána jako významná v boji proti radikalizaci. Jsou považovány za hlavní instituce schopné podporovat sociální inkluzi a kritické myšlení studentů v době globalizace a modernizace internetových technologií. Z těchto důvodů by vzdělávací instituce měli být zodpovědné za ochranu evropských studentů a žáků a jejich prevenci před vlivem extremismu. Tato práce však poukazuje, že toto chápání nepředstavuje jediný způsob vlád, jak čelit radikalizaci s pomocí sektoru vzdělávání. Role vzdělávacích institucí je lépe popsána jako směs více politik. Na jedné straně se to týká politiky,která podporuje vzdělávání k sociálnímu začleňování, toleranci, k zásadám demokracie a otevřené diskuse. Na...
The aim of the thesis is to analyze the current state of policies proposed to address the issue of radicalization in Europe. More specifically, the thesis deals with the topic of the fight against radicalization through education. The paper highlights how security debate in Europe is changing the understanding of educational institutions and their role in anti-radicalization policies. In the past, states in Europe had to deal with various forms of violence caused by either separatist movements or other radical and extremist ideologies. Unfortunately, the problem of the occasional outbreak of violence has not been resolved yet in Europe. In relation to the theme of radicalization, the role of educational institutions is perceived as significant to counter the process. They are considered to be the main institutions able to support the social inclusion and critical thinking of students during the globalization and modernization of Internet technologies. For these reasons, educational institutions should be responsible for protecting European students and pupils and preventing them from being drawn to extremism. This work, however, points out that this understanding is not the only way promoted by governments to tackle radicalization through the sector of education. The role of educational...