Show simple item record

Sekuritizace vzdělávání v současné Evropě
dc.contributor.advisorDitrych, Ondřej
dc.creatorLehutová, Kristína
dc.date.accessioned2020-08-19T13:57:43Z
dc.date.available2020-08-19T13:57:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/104788
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to analyze the current state of policies proposed to address the issue of radicalization in Europe. More specifically, the thesis deals with the topic of the fight against radicalization through education. The paper highlights how security debate in Europe is changing the understanding of educational institutions and their role in anti-radicalization policies. In the past, states in Europe had to deal with various forms of violence caused by either separatist movements or other radical and extremist ideologies. Unfortunately, the problem of the occasional outbreak of violence has not been resolved yet in Europe. In relation to the theme of radicalization, the role of educational institutions is perceived as significant to counter the process. They are considered to be the main institutions able to support the social inclusion and critical thinking of students during the globalization and modernization of Internet technologies. For these reasons, educational institutions should be responsible for protecting European students and pupils and preventing them from being drawn to extremism. This work, however, points out that this understanding is not the only way promoted by governments to tackle radicalization through the sector of education. The role of educational...en_US
dc.description.abstractCílem práce je analyzovat současný stav navrhovaných politik pro řešení otázky radikalizace v Evropě. Konkrétněji se práce zabývá tématem boje proti radikalizaci prostřednictvím vzdělávání. Práce poukazuje na to, jak bezpečnostní diskuze v Evropě mění chápání vzdělávacích institucí a jejich roli v politikách proti radikalizaci. V minulosti se státy v Evropě musely zabývat různými formami násilí způsobovanými buď separatistickými hnutími nebo jinými radikálními a extremistickými ideologiemi. Problém občasného výskytu násilí bohužel v Evropě pořád není vyřešen. Ve vztahu k tématu radikalizace je role vzdělávacích institucí vnímána jako významná v boji proti radikalizaci. Jsou považovány za hlavní instituce schopné podporovat sociální inkluzi a kritické myšlení studentů v době globalizace a modernizace internetových technologií. Z těchto důvodů by vzdělávací instituce měli být zodpovědné za ochranu evropských studentů a žáků a jejich prevenci před vlivem extremismu. Tato práce však poukazuje, že toto chápání nepředstavuje jediný způsob vlád, jak čelit radikalizaci s pomocí sektoru vzdělávání. Role vzdělávacích institucí je lépe popsána jako směs více politik. Na jedné straně se to týká politiky,která podporuje vzdělávání k sociálnímu začleňování, toleranci, k zásadám demokracie a otevřené diskuse. Na...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectbezpečnostcs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectEvropacs_CZ
dc.subjectsekuritizacecs_CZ
dc.subjectradikalizacecs_CZ
dc.subjectextremizmuscs_CZ
dc.subjectprotiteroristická politikacs_CZ
dc.subjectSecurityen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectEuropeen_US
dc.subjectSecuritizationen_US
dc.subjectRadicalizationen_US
dc.subjectExtremismen_US
dc.subjectCounter-terrorismen_US
dc.titleSecuritization of education in contemporary Europeen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-01-17
dc.description.departmentDepartment of International Relationsen_US
dc.description.departmentKatedra mezinárodních vztahůcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId192261
dc.title.translatedSekuritizace vzdělávání v současné Evropěcs_CZ
dc.contributor.refereeHynek, Nikola
dc.identifier.aleph002222166
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Security Studiesen_US
thesis.degree.disciplineBezpečnostní studiacs_CZ
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of International Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csBezpečnostní studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Security Studiesen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem práce je analyzovat současný stav navrhovaných politik pro řešení otázky radikalizace v Evropě. Konkrétněji se práce zabývá tématem boje proti radikalizaci prostřednictvím vzdělávání. Práce poukazuje na to, jak bezpečnostní diskuze v Evropě mění chápání vzdělávacích institucí a jejich roli v politikách proti radikalizaci. V minulosti se státy v Evropě musely zabývat různými formami násilí způsobovanými buď separatistickými hnutími nebo jinými radikálními a extremistickými ideologiemi. Problém občasného výskytu násilí bohužel v Evropě pořád není vyřešen. Ve vztahu k tématu radikalizace je role vzdělávacích institucí vnímána jako významná v boji proti radikalizaci. Jsou považovány za hlavní instituce schopné podporovat sociální inkluzi a kritické myšlení studentů v době globalizace a modernizace internetových technologií. Z těchto důvodů by vzdělávací instituce měli být zodpovědné za ochranu evropských studentů a žáků a jejich prevenci před vlivem extremismu. Tato práce však poukazuje, že toto chápání nepředstavuje jediný způsob vlád, jak čelit radikalizaci s pomocí sektoru vzdělávání. Role vzdělávacích institucí je lépe popsána jako směs více politik. Na jedné straně se to týká politiky,která podporuje vzdělávání k sociálnímu začleňování, toleranci, k zásadám demokracie a otevřené diskuse. Na...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to analyze the current state of policies proposed to address the issue of radicalization in Europe. More specifically, the thesis deals with the topic of the fight against radicalization through education. The paper highlights how security debate in Europe is changing the understanding of educational institutions and their role in anti-radicalization policies. In the past, states in Europe had to deal with various forms of violence caused by either separatist movements or other radical and extremist ideologies. Unfortunately, the problem of the occasional outbreak of violence has not been resolved yet in Europe. In relation to the theme of radicalization, the role of educational institutions is perceived as significant to counter the process. They are considered to be the main institutions able to support the social inclusion and critical thinking of students during the globalization and modernization of Internet technologies. For these reasons, educational institutions should be responsible for protecting European students and pupils and preventing them from being drawn to extremism. This work, however, points out that this understanding is not the only way promoted by governments to tackle radicalization through the sector of education. The role of educational...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022221660106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV