Analýza neformálních sociálních vztahů v procesu učení na pracovišti
Analysis of Informal Social Relationships in Workplace Learning Process
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103788Identifiers
Study Information System: 168393
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Baumgartner, František
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
12. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Sociální vztahy na pracovišti|Sociometrie|Učení na pracovišti|Učení skrze pracoviště|Učení pro pracovištěKeywords (English)
Social Relationship in Workplace|Sociometry|Workplace learning|Learning through the workplace|Learning for the workplaceKoncept Workplace learning je moderním pojetím procesu učení na pracovišti, který definuje učení jako interakci mezi jedincem a pracovištěm, které chápeme jako sociální prostředí. Tento přístup redefinuje tradiční způsoby pojetí profesního vzdělávání a poskytuje nový pohled na proces učení v organizaci jako nepřetržitý proces učení, jež je vymezen prostorem pracoviště. Cílem diplomové práce je ověření hypotézy o souvislosti množství a kvality vztahů na pracovišti a intenzity učení. Pro analýzu procesu učení jsou v diplomové práci použity nástroje kvalitativního výzkumu. Zkoumání neformálních vztahů na pracovišti je realizováno pomocí sociometrického dotazníku a doplněno o rozhovory s vybranými zaměstnanci, kteří reprezentují jednotlivé hierarchické stupně v organizaci. Empirické šetření práce proběhlo ve třech průmyslově orientovaných organizacích odlišných oborů na území Moravy, konkrétně v Jihomoravském, Zlínském a Moravskoslezském kraji.
Modern approach to process of workplace learning is called The workplace learning concept. It is defined as an interaction between person and his/her workplace. This approach redefines conservative classification of profession education and brings new insight on the process of permanent learning inside company in defined workplace boundaries. Primary objective of this diploma thesis is to verify dependencies between informal employee's relationships on a workplace and process of their learning. Informal relationships analysis is done via sociometric questionnaire and qualitative interviews with chosen employees who represents each hierarchy levels inside organization. Empiric evaluation was executed in three different industrial oriented Moravian companies in three administrative regions of Czech Republic: South Moravian Region, Zlin Region and Moravian−Silesian Region.