Celoživotní vzdělávání pro učitele
Lifelong learning for teachers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103674Identifiers
Study Information System: 191464
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Celoživotní vzdělávání|učitel|formy|cíle|kompetence|motivaceKeywords (English)
Lifelong learning|teacher|forms|goals|competencies|motivation(česky): Cílem této práce je získat poznatky ohledně dalšího vzdělávání učitelů. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje vymezení základních pojmů k tématu, legislativní vymezení, cíle, formy dalšího vzdělávání učitelů a jeho efektivitu. Dále způsoby, jak si učitelé další vzdělávání vybírají, a co je k němu motivuje. Také instituce, které další vzdělávání pedagogických pracovníků zajišťují. Cíle práce v této části byly naplněny. Druhá část se zaměřuje na výzkumné otázky ohledně chápání pojmu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, jeho forem, preferencí při výběru a podpory vedením školy. Pro sběr dat ve výzkumné části byla využita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Cíle práce v této části byly částečně naplněny.
(in English): The purpose of this paper is to gain knowledge about further teacher education. The paper is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part contains definitions connected with the topic, legislative definition, goals and forms of further education of teachers and effectiveness. Further it deals with the ways how teachers choose their further education and what motivates them. It also presents the institutions that provide further education of pedagogical staff. The purposes of this part have been fulfilled. The second part focuses on research questions understanding the term of further education of pedagogical workers, its forms, the selection preferences and support from school management. The semi-structured interview method was used to get answers in the research part. The purposes of this part have been partially fulfilled.