Vztah českého filmu 60. let k výtvarnému umění
The relation of Czech film of the 1960s to the fine arts.
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/103167/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103167Identifiers
Study Information System: 191478
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Štefková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Výtvarné umění|Film|60. léta|Zbyněk Brynych|Jaromil Jireš|Pavel Juráček|Karel ZemanKeywords (English)
Fine Arts|Film|1960s|Zbyněk Brynych|Jaromil Jireš|Pavel Juráček|Karel ZemanBakalářská práce Vztah českého filmu 60. let k výtvarnému umění se věnuje mimořádně plodnému desetiletí české kinematografie, které se mimo jiné vyznačovalo intenzivní mezioborovou spoluprací. Práce na příkladech čtyř filmů zkoumá možnosti propojení filmu s výtvarným uměním. V Automatu svět hraje sám sebe umělec, Vladimír Boudník, film jej také zachycuje při tvorbě. U filmu Křik si práce všímá bytových interiérů a uměleckých děl v nich umístěných. Film …a pátý jezdec je Strach pracuje s principem hromadění předmětů, který se objevuje i v tvorbě výtvarných umělců (Běla Kolářová, Arman). Ovoce stromů rajských jíme se vyznačuje především výtvarně výrazným prologem, k výtvarnému umění ale odkazuje celý film svou scénografií, kostýmy oproti tomu úzce souvisí s dobovou módou.
The Bachelor thesis The relation of Czech film of the 1960s to the fine arts is devoted to the extraordinarily prolific decade of Czech cinematography, which was characterized, among other things, by intense interdisciplinary cooperation. The thesis focuses on the possibilities of linking the film with the visual arts - explores them on the example of four films. Automat svět stars an artist Vladimír Boudník and the film also captures the artist during artistic creation. In Křik, the work focuses on residential interiors and artworks in them. The film ... a pátý jezdec je Strach uses the principle of the accumulation of objects, which also appears in the work of fine artists (Běla Kolářová, Arman). Ovoce stromů rajských jíme is characterized by a visually distinctive prologue and the entire film refers to the fine arts by its scenography, while the costumes are closely related to the contemporary fashion.