Vliv moderních technologií na výuku zeměpisu
The influence of modern technologies on teaching geography
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102082Identifiers
Study Information System: 155106
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Fikarová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
14. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Tablety, zeměpis, moderní technologie, vyučování, vzděláváníKeywords (English)
Tablets, geography, modern technology, teaching, educationTato diplomová práce si klade za hlavní cíl na základě kvalitativního výzkumu zjistit, jak jsou tablety v hodinách zeměpisu využívány, jaké to přináší pozitivní a negativní stránky a zda má využívání tabletů ve výuce vliv na pojetí výuky zeměpisu. Hlavního cíle je dosaženo na základě kvalitativního rozhovoru s učiteli zeměpisu základních škol. Ke splnění hlavního cíle bylo potřeba nejprve splnit několik dílčích cílů. Jednak definovat pojem moderní technologie, poté popsat konkrétní technologii, kterou tato práce bude zkoumat ve vztahu ke změně vyučovacích hodin - tablet. Popisu kladů a záporů využití tabletů ve výuce bylo využito při sestavování dotazníku. Každý učitel ovlivňuje výuku svým pojetím, to souvisí s tvorbou hodiny, platí to také pro vyučovací hodiny s tablety. Nezbytným dílčím cílem je popsání kvalitativního výzkumu, poté mohl být vytvořen scénář rozhovoru a následně mohly být rozhovory provedeny a vyhodnoceny. Z informací zjištěných výzkumem vyplývá, že učitelé používají tablety v hodinách zeměpisu především dvěma způsoby. Prvním způsobem, který příliš neovlivňuje okolnosti výuky je využívání aplikací, které jsou využívány většinou k opakování. Druhý způsob využívání tabletů je založen na vyhledávání informací a následné práci s nimi. Tento způsob je většinou provázen výraznějšími...
This diploma thesis aims to ascertain on the basis of the qualitative research how are tablet computers used in geography lessons, what positive and negative aspects are found and if using of the tablet computers can influence a conception of geography lessons. The main aim is achieved by doing qualitative interviews with lower secondary teachers of geography. To achieve the main aim it as initially necessary to achieve artial aims. Firstly, the term modern technology was defined. Afterwards, the specific technology which will be examined in this diploma thesis in relation to a change the way of teaching was described. The description of pros and cons of utilization of tablet computers in classes was used in the creation of the scenario for the interview. Each teacher can influence teaching with his own approach as well as his attitude, which is involved in the preparation of lessons and the choice of using tablet computers. Essential partial aim is to describe the qualitative research after which the questionnaire could be created and interviews performed and evaluated. Based on the results it could be stated that teachers use the tablet computers in two ways The first way is the usage of computer application to revise the subject matter. This way of using the tablet computers does not influence...