Sebeprezentace fitness trenérů na Instagramu
Self-presentation of Fitness Trainers on Instagram
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101613Identifiers
Study Information System: 191217
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Krištofič, Peter
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Goffman, dramaturgický přístup, sebeprezentace, fitness kultura, sociální sítě, Instragram, online identitaKeywords (English)
Goffman, dramaturgical approach, self-presentation, fitness culture, social nets, Instagram, online identityTato bakalářská práce se zabývá tématem sebeprezentace českých osobních fitness trenérů na Instagramu. Kvůli masovému rozšíření internetu a sociálních sítí, jako je například Instagram, se proměnila podoba mezilidských vztahů, a to nejen osobních, ale i pracovních. Jelikož se šíří tendence nabízení zboží a služeb a jejich provozování přes internet, obzvlášť také na Instagramu, ukázala se potřeba zkoumání daného fenoménu. Cílem této práce je poskytnout vhled do fenoménu profesní sebeprezentace fitness trenérů ve světě online na příkladu sociální sítě Instagram. Jako teoretický rámec slouží dramaturgický přístup Ervinga Goffmana a jeho základní pojmy, jakými jsou "zákulisí", "scéna", "osobní fasáda", "speciální vybavení". Praktická část této práce je založena na provedení obsahové analýze profilů osobních fitness trenérů na Instagramu a používá vizuální a textové ukázky ze samotných profilů. Hlavním výsledkem výzkumu je interpretace fenoménu sebeprezentace v souvislosti s dramaturgickým přístupem, odhalení shod a rozdílů mezi jednotlivými trenéry ve formách vystupování ve světě online. Analýza ukázala propojení soukromého a pracovního prostředí v rámci profilů osobních fitness trenérů na Instagramu.
This thesis deals with the topic of self-presentation of the Czech personal fitness trainers on the Instagram. Because of the large expansion of the internet and social networks, for example the Instagram, the form of interpersonal relationships has changed and not only the personal but also the professional ones. Since the idea of offering the goods, services and web services online is spreading, on the Instagram in particular, the need to study this phenomenon has emerged. The objective of this thesis is to provide a look into the phenomenon of the professional self- presentation of fitness trainers in the online world, with the example of the social network Instagram. The theoretical framework for this thesis is the dramaturgical approach of Erving Goffman and his basic terms such as "backstage", "frontstage", "appearance", "special equipment". The practical part of the thesis is based on the content analysis of the profiles of the individual personal fitness trainer on the Instagram and uses visual and text demonstrations from the profiles themselves. The main result of the research is the interpretation of the phenomenon of self-presentation related to the dramaturgical approach, the detection of the similarities and differences between the individual trainers in the forms of presentation in...