Pekingská opera za Kulturní revoluce a Mao Zedongova teorie umění
Beijing opera during the Cultural Revolution and Mao Zedong's art theory
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100666Identifiers
Study Information System: 188282
Collections
- Kvalifikační práce [24015]
Author
Advisor
Referee
Andrš, Dušan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Chinese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
18. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pekingská opera|Kulturní revoluce|Mao Zedong|vzorové opery|yan'anská konference o literatuře a uměníKeywords (English)
Beijing opera|Cultural Revolution|yangbanxi|Mao Zedong|Yan'an konference about art and literaturePráce se zaměřuje na díla ve formě pekingské opery zařazená mezi tzv. osm vzorových oper. Díla představuje v dobovém historickém a ideologickém kontextu. Na základě obsahové a formální analýzy vybraných děl hledá odpověď na otázku, v jakém smyslu se jedná o naplnění Mao Zedongovy teorie literatury a umění, původně formulované na konferenci v Yan'anu 延安 v r. 1942. Zejména se zaměřuje na Maovu myšlenku využívání tradičních forem ke sdělení nového, revolučního obsahu ("do starých lahví nalít nové víno").
The subject of the thesis is the modern-day Beijing opera included in the canon of the "Eight Model Plays". The operas are discussed in their historical and ideological context. Their contents and forms are analysed to investigate in what sense they meet the requirements put forward by Mao Zedong in his theory of literature and art, as originally formulated at the Yan'an 延安 conference in 1942. The thesis focuses, in particular, on Mao's idea of using traditional forms to communicate new and revolutionary content (known as "putting new wine in old bottles").