Show simple item record

Beijing opera during the Cultural Revolution and Mao Zedong's art theory
dc.contributor.advisorLomová, Olga
dc.creatorŠafářová, Kateřina
dc.date.accessioned2018-08-02T10:04:24Z
dc.date.available2018-08-02T10:04:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100666
dc.description.abstractThe subject of the thesis is the modern-day Beijing opera included in the canon of the "Eight Model Plays". The operas are discussed in their historical and ideological context. Their contents and forms are analysed to investigate in what sense they meet the requirements put forward by Mao Zedong in his theory of literature and art, as originally formulated at the Yan'an 延安 conference in 1942. The thesis focuses, in particular, on Mao's idea of using traditional forms to communicate new and revolutionary content (known as "putting new wine in old bottles").en_US
dc.description.abstractPráce se zaměřuje na díla ve formě pekingské opery zařazená mezi tzv. osm vzorových oper. Díla představuje v dobovém historickém a ideologickém kontextu. Na základě obsahové a formální analýzy vybraných děl hledá odpověď na otázku, v jakém smyslu se jedná o naplnění Mao Zedongovy teorie literatury a umění, původně formulované na konferenci v Yan'anu 延安 v r. 1942. Zejména se zaměřuje na Maovu myšlenku využívání tradičních forem ke sdělení nového, revolučního obsahu ("do starých lahví nalít nové víno").cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPekingská opera|Kulturní revoluce|Mao Zedong|vzorové opery|yan'anská konference o literatuře a uměnícs_CZ
dc.subjectBeijing opera|Cultural Revolution|yangbanxi|Mao Zedong|Yan'an konference about art and literatureen_US
dc.titlePekingská opera za Kulturní revoluce a Mao Zedongova teorie uměnícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-18
dc.description.departmentÚstav Dálného východucs_CZ
dc.description.departmentInstitute of East Asian Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId188282
dc.title.translatedBeijing opera during the Cultural Revolution and Mao Zedong's art theoryen_US
dc.contributor.refereeAndrš, Dušan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineChinese Studiesen_US
thesis.degree.disciplineSinologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav Dálného východucs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of East Asian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSinologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enChinese Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráce se zaměřuje na díla ve formě pekingské opery zařazená mezi tzv. osm vzorových oper. Díla představuje v dobovém historickém a ideologickém kontextu. Na základě obsahové a formální analýzy vybraných děl hledá odpověď na otázku, v jakém smyslu se jedná o naplnění Mao Zedongovy teorie literatury a umění, původně formulované na konferenci v Yan'anu 延安 v r. 1942. Zejména se zaměřuje na Maovu myšlenku využívání tradičních forem ke sdělení nového, revolučního obsahu ("do starých lahví nalít nové víno").cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of the thesis is the modern-day Beijing opera included in the canon of the "Eight Model Plays". The operas are discussed in their historical and ideological context. Their contents and forms are analysed to investigate in what sense they meet the requirements put forward by Mao Zedong in his theory of literature and art, as originally formulated at the Yan'an 延安 conference in 1942. The thesis focuses, in particular, on Mao's idea of using traditional forms to communicate new and revolutionary content (known as "putting new wine in old bottles").en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav Dálného východucs_CZ
thesis.grade.code2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV