Sociální pedagog a jeho práce s klienty
Social educator and his work with clients
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100554Identifiers
Study Information System: 186915
Collections
- Kvalifikační práce [24015]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sociální pedagogika|Sociální pedagog|Profesionální přístup|Klienti|Kontrakt|Etika|Supervize|Syndrom vyhoření|Klíčové kompetence|profesionální vztahKeywords (English)
Social work|Social educator|Professional approach|Key competencies|Clients|Ethics|Supervision|Burnout syndrom|Contract|professional relationshipBakalářská práce "Sociální pedagog a jeho práce s klienty" je zaměřena na problematiku práce a vztahů mezi sociálním pedagogem a jeho klienty. Jejím cílem je shrnout do ucelené teoretické studie klíčové aspekty práce s klienty u sociálních pedagogů jako pomáhajících profesionálů. Nahlíží na legislativní ukotvení sociálních pedagogů, možnost jejich profesního uplatnění i na jejich klienty. Hlavní část práce je věnovaná profesionálním vztahům mezi nimi a aspektům, které ho utváří, tj. lidský prvek vztahu, komunikace nebo specifičtější prvky, jako otázka angažovanosti či moci. Práce postihuje i téma hranic, etiky, supervize a možných přesahů do osobního života sociálních pedagogů, např. syndrom vyhoření.
The bachelor thesis "Social Educator and his Work with Clients" is focused on problems of work and relations between social educator and his clients. The aim is to summarize in key aspects social educators working as assisting professionals with clients. It describes the legislative position of social educators, the possibility of their professional employment and their clients. The main part is devoted to professional relationships between them and to aspects that create it, i.e. human element of a relationship, communication or more specific elements as a query of engagement or power. The thesis also describes topics as boundaries, ethics, supervision and possible interferences in personal life of social educators, e.g. burnout syndrome.