Relaxační masáže jako intervence pro děti s ADHD
Relaxation massage as an intervention for children with ADHD
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100246Identifiers
Study Information System: 190857
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šírová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ADHD|děti|relaxační techniky|relaxační masážeKeywords (English)
ADHD|children|relaxation techniques|relaxation massageTato diplomová práce pojednává o možnosti využití relaxačních masáží jako intervence u dětí se syndromem deficitu pozornosti s hyperaktivitou. Celá práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje základní charakteristiku poruchy, symptomatologii, pojednává o vývojových a osobnostních zvláštnostech osob s ADHD, věnuje se fungování dítěte v domácím prostředí a ve škole. Zabývá se standardními i méně obvyklými možnostmi léčby. Dále se práce zaměřuje na vybrané možnosti pro zmírnění rušivého chování a vhodné relaxační techniky, které mohou dětem s ADHD pomoci se lépe soustředit. Praktická část předkládá vlastní výzkum, v jehož kvantitativní části bylo ověřováno, zda masáž zlepšuje výkon v testu pozornosti u dětí s ADHD, zda dochází ke zmírnění projevů poruchy a zda se zlepšuje aktuální psychické rozpoložení dítěte. Kvalitativní analýza výpovědí matek k masážím, které spolu s dítětem po dobu čtyř týdnů vykonávaly, zpřesňuje kvantitativní zjištění. Z výzkumu se nepotvrdil statisticky významný vliv masáží na výkon v testu pozornosti, na aktuální psychické rozpoložení dítěte a na zmírnění symptomů. Výsledky naznačují, že náš výzkumný vzorek (n = 36) je možná příliš malý k zjištění statisticky významných účinků.
This diploma thesis deals with the possibility of using relaxation massages as an intervention by children with attention deficit hyperactivity disorder. The whole thesis is divided into two parts, the theoretical and practical part. The theoretical part includes the basic characteristics of the disorder, the symptomatology, it deals with the developmental and personality traits of the ADHD, it is concerned with the functioning of the child in the domestic environment and at school. It describes standard and less common treatment options. In addition, the work focuses on selected options for mitigating disruptive behavior and suitable relaxation techniques that can help children with ADHD to improve concentration. The practical part presents own research, where in the quantitative part it was examined whether the massage improves the performance in the test of attention by children with ADHD, if it alleviates the symptoms of the disorder and whether it improves the child's short-term state of mind. A qualitative mothers' reflection about the massages that they performed with their children for 4 weeks specifies the findings. The research did not confirm statistically significant effect of massages neither on the performance in the attention test, on the short-term state of mind nor on the...