Contemporary DIY Photography in a Historical Context
DIY v současné fotografii v kontextu historického vývoje
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100216Identifiers
Study Information System: 179000
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Consultant
Malečková, Dita
Referee
Slussareff, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
11. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
DIY fotografie|fotografie|DIY|kultura svépomocí|DIY umění|DIY etika|Maker Culture|studium fotografie|hackerstvíKeywords (English)
DIY Photography|Photography|DIY|Do It Yourself|DIY Art|DIY Ethic|Maker Culture|Photography Studies|Hacker CulturePrvotním záměrem diplomové práce je analyzovat situaci DIY (Do It Yourself - udělej si sám) kultury na konkrétním případu současné DIY fotografie pomocí výzkumu zaměřeného na studenty a absolventy fotografických oborů na českých vysokých školách. Výzkum se skládá z patnácti hloubkových rozhovorů se studenty a absolventy a poskytuje kvalitativní data, která jsou kvantitativně analyzována pomocí kódovaných odpovědí. Druhotným záměrem je poskytnutí teoretického podkladu pro téma DIY fotografie, zabývající se propojením fotografie a DIY v historickém kontextu, ale také v současnosti. Práce se ve stručnosti zabývá evolucí fotografického média a zaměřuje se na metody, které byly vynalezeny nebo používány s jistou dávkou amatérismu, případně ve spolupráci s jiným oborem. Práce dále zkoumá koncept DIY ve smyslu různých forem, subkultur a kontextů, jejíchž prostřednictvím vyvozuje závěry o propojení fotografie a DIY. Závěry práce se zaměřují na obtíže, které fotografové pociťují vůči tématu DIY a digitálních technologií, hlavně pocit omezení možností kvůli malým zkušenostem s ručním procesem, v porovnání s analogovou fotografií a celkovou spokojenost s dostupnou technologií.
The thesis primarily aims to analyze the situation of DIY culture on the specific case of contemporary DIY photography through a research focused on photography students and alumni at Czech photography programmes. The research consists of fifteen in-depth interviews conducted with the students or alumni providing qualitative data that is analyzed quantitatively using the interviewees' coded answers. The secondary aim is to provide a theoretical background to the topic of DIY photography, exploring the connection between photography and DIY (Do It Yourself) in its historical context, as well as its current standing, as well as to introduce the photography medium's evolution briefly, focusing on the methods that were discovered, or applied, with a certain level of amateurism or through contribution from another field. Later, it explores the concept of DIY in different forms, subcultures, and contexts to draw a conclusion of how photography and DIY relate. The thesis' findings are centred around the struggle photographers feel when it comes to DIY in digital technologies, mainly due to limits in their skills in hands-on processes compared to analogue photography and the overall level of satisfaction with the available technology.