Sociální kompetence u IT pracovníků
Social Competencies of IT professionals
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100144Identifiers
Study Information System: 185721
Collections
- Kvalifikační práce [23728]
Author
Advisor
Referee
Stehlík, Luděk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sociální kompetence|emoční inteligence|sociální inteligence|IT pracovníci|Inventář sociálních kompetencí|U. P. KanningKeywords (English)
Social Competencies|Emotional Intelligence|Social Intelligence|IT Professionals|Interpersonal Competence Questionnaire|U. P. KanningDiplomová práce se věnuje tématu sociálních kompetencí u IT pracovníků. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část se nejprve věnuje kompetencím na obecné úrovni. Popisuje vymezení tohoto pojmu a vývoj přístupu založeném na kompetencích. Uváděny jsou složky kompetencí a teoretické přístupy chápající kompetence různým způsobem. Další kapitola se zabývá sociálními kompetencemi, jejich definici a vymezení či podobnosti s dalšími koncepty (př. emoční a sociální inteligence). Zmíněny j sou některé teoretické přístupy s důrazem na chápání sociálních kompetencí U. P. Kanningem. Následující kapitola rozebírá různé způsoby měření sociálních kompetencí se stručným popisem nejčastěji uváděných diagnostických metod. Teoretickou část uzavírá kapitola věnující se sociálním kompetencím v rámci informačně technologického oboru. Na příkladu několika studií prezentuje klíčové sociální kompetence pro IT pracovníky na různých pozicích, hodnocených z různých úhlů pohledu. Doplňuje tak teoretické základy o poznatky z praxe. Empirická část obsahuje výsledky realizovaného výzkumného projektu, který má za cíl zmapovat sociální kompetence u IT pracovníků. Výsledky prokázaly statisticky významné rozdíly při srovnání se standardizačním souborem. Celkem dvě sekundární škály a devět primárních škál...
This diploma thesis describes the topic of social competencies of IT professionals. It is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part describes competencies at a general level. It includes the definition of this term and the development of a competence-based approach. The next part speaks about components of competencies and theoretical approaches that understand competencies in different ways. Next chapter is about social competencies, their definition and specification or similarity with other concepts (for example emotional and social intelligence). There are also mentioned some theoretical approaches with an emphasis on the understanding of social competencies by U. P. Kanning. The following chapter discusses different ways of measuring social competencies with a brief description of the most frequently mentioned diagnostic methods. The theoretical part concludes with a chapter devoted to social competencies within the IT field. On the example of several studies, it presents key social competencies for IT professionals in different positions, rated from different angles. The previous information is supplemented by practical results. The empirical part contains the results of a research project that aims to map the social competencies of IT professionals. The results...