Fenomén Netflix a jeho vliv na změny chování diváků
The Netflix phenomenon and it's impact on the audience behavior
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99888Identifiers
Study Information System: 179961
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Jirků, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
26. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
VOD, Netflix, český divák, streamování, původní televizní tvorba, internetové pirátstvíKeywords (English)
VOD, Netflix, Czech viewer, Streaming, original TV production, internet piracyDiplomová práce "Fenomén video on demand a český divák" popisuje současnou situaci ve světě VOD, charakterizuje jeho základní prvky a jevy s ním spojené, přičemž se soustředí hlavně na to, jaký mají tyto jevy dopad na divácký zážitek, jejich životní styl a dokonce i psychologickou pohodu. Zároveň čtenáři stručně přibližuje hlavní video on demand služby na českém trhu, a to jak z hlediska jejich historie, tak i z hlediska jejich programové skladby a nabídky pro diváky. Stěžejní částí práce je přiblížení kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření mezi 140 lidmi ve věku 19 - 26 let, které zkoumá jejich vztah k filmové a televizní tvorbě v souvislosti s videem na vyžádání. Text přibližuje závěry šetření, podle nichž lidé častěji preferují nelineární sledování audiovizuálního obsahu oproti lineárnímu, což vede k velkým výkyvům z hlediska času stráveného u obrazovky. Výsledky zároveň naznačují, že placené VOD je mezi lidmi téměř stejně populární, jako kabelové a satelitní stanice. Zároveň ale většinou nechtějí platit za více VOD služeb současně, takže se míra internetového pirátství drží stále na vysoké úrovni.
The text of this diploma thesis called "Video on Demand Phenomenon and the Czech Viewer" describes the current situation in the world of the VOD services. It characterizes all the main elements of VOD and related business and viewer behavior and lifestyle resulting from those characteristics. The work also attempts to briefly describe all the main VOD services on the Czech market with regard to their history, current state and deals they offer to the viewer. The bulk of this work is, however, focused on the survey conducted amongst 140 people aged 19 - 26 and presenting its results. The survey finds that majority of those people prefer binge-watching over linear TV, which leads to very uneven TV watching habits and changes in lifestyle. According to the survey, it also appears that paid VOD is currently almost as popular as cable and satellite TV, but majority of people still don't want to pay for more than one service, which means that more than three quarters of them use internet piracy to get access to the desired content.