Fenomén Netflix a jeho vliv na změny chování diváků
The Netflix phenomenon and it's impact on the audience behavior
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99888Identifikátory
SIS: 179961
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirků, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
26. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
VOD, Netflix, český divák, streamování, původní televizní tvorba, internetové pirátstvíKlíčová slova (anglicky)
VOD, Netflix, Czech viewer, Streaming, original TV production, internet piracyDiplomová práce "Fenomén video on demand a český divák" popisuje současnou situaci ve světě VOD, charakterizuje jeho základní prvky a jevy s ním spojené, přičemž se soustředí hlavně na to, jaký mají tyto jevy dopad na divácký zážitek, jejich životní styl a dokonce i psychologickou pohodu. Zároveň čtenáři stručně přibližuje hlavní video on demand služby na českém trhu, a to jak z hlediska jejich historie, tak i z hlediska jejich programové skladby a nabídky pro diváky. Stěžejní částí práce je přiblížení kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření mezi 140 lidmi ve věku 19 - 26 let, které zkoumá jejich vztah k filmové a televizní tvorbě v souvislosti s videem na vyžádání. Text přibližuje závěry šetření, podle nichž lidé častěji preferují nelineární sledování audiovizuálního obsahu oproti lineárnímu, což vede k velkým výkyvům z hlediska času stráveného u obrazovky. Výsledky zároveň naznačují, že placené VOD je mezi lidmi téměř stejně populární, jako kabelové a satelitní stanice. Zároveň ale většinou nechtějí platit za více VOD služeb současně, takže se míra internetového pirátství drží stále na vysoké úrovni.
The text of this diploma thesis called "Video on Demand Phenomenon and the Czech Viewer" describes the current situation in the world of the VOD services. It characterizes all the main elements of VOD and related business and viewer behavior and lifestyle resulting from those characteristics. The work also attempts to briefly describe all the main VOD services on the Czech market with regard to their history, current state and deals they offer to the viewer. The bulk of this work is, however, focused on the survey conducted amongst 140 people aged 19 - 26 and presenting its results. The survey finds that majority of those people prefer binge-watching over linear TV, which leads to very uneven TV watching habits and changes in lifestyle. According to the survey, it also appears that paid VOD is currently almost as popular as cable and satellite TV, but majority of people still don't want to pay for more than one service, which means that more than three quarters of them use internet piracy to get access to the desired content.