Mediální obraz Salónu Cimrman a jeho srovnání s Divadlem Járy Cimrmana
The Salon Cimrman and his comparison with the Divadlo Járy Cimrmana
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99435Identifiers
Study Information System: 191894
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Consultant
Novotný, David Jan
Referee
Čeňková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
19. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jára Cimrman, Jiří Šebánek, Nealkoholická vinárna U Pavouka, Salón Cimrman, Divadlo Járy Cimrmana, Média a Divadlo Járy Cimrmana, Média a Salón Cimrman, Rezence Divadla Járy Cimrmana, Recenze Salónu CimrmanKeywords (English)
Jára Cimrman, Jiří Šebánek, Nealkoholická vinárna U Pavouka, Salón Cimrman, the Jára Cimrman Theater, Media and the Jára Cimrman Theater, Media and Salón Cimrman, Review on the Jára Cimrman Theater, Review on Salón CimrmanBakalářská práce se zabývá zájmem médií o Divadlo Járy Cimrmana během prvních dvou sezon jeho působení (1967 až 1969). Přibližuje okolnosti založení divadla a příčiny odchodu jeho zakladatele Jiřího Šebánka a režisérky Heleny Philippové. Text se dále zaměřuje na dobovou kritiku prvních tří her Divadla Járy Cimrmana: Aktu, Vyšetřování ztráty třídní knihy a Domácí zabijačky. Práce nabízí ucelený materiál o Salónu Cimrman, jeho divadelních hrách, hercích, novinářských ohlasech, porovnává ho s Divadlem Járy Cimrmana a představuje osobnost Jiřího Šebánka. Součástí je i teoretická kapitola o literární mystifikaci v souvislosti s Divadlem Járy Cimrmana.
The bachelor thesis deals with the interest of media in the Jára Cimrman Theater during the first two seasons of its activity, i.e. between 1967 and 1969. It approaches the circumstances of the theater foundation and the reason for the departure of its founder Jiří Šebánek and director Helena Philippová. The text also focuses on the period critique of the first three plays by the Jára Cimrman Theater: Akt, Vyšetřování ztráty třídní knihy and Domácí zabijačka. The thesis offers a comprehensive material about Salón Cimrman, its plays, actors, journalist reactions, it compares it to the Jára Cimrman Theater and presents the figure of Jiří Šebánek. A part of this is a theoretical chapter on literary mystification in connection with the Jára Cimrman Theater.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
V. Topičův salon 2008 - 2014 (od obnovení po smrt galeristy Pavla Vašíčka)
Defence status: DEFENDEDStárková, Anna (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2017)Date of defense: 18. 1. 2017Anotace: Diplomová práce se bude zabývat obdobím tzv. V. Topičova salonu (2008 - 2014), kterou v té době vedl velký milovník umění a filantrop Pavel Vašíček. Práce si klade za cíl zmapovat a do kontextu místa a času zasadit ... -
Otakar Kubín a Paříž
Defence status: DEFENDEDZimová, Charlotte (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2023)Date of defense: 19. 6. 2023This bachelor's thesis thus collects data regarding the contacts of the Czech painter Otakar Kubín with Paris. This information is sometimes difficult to find and often contains a number of inconsistencies, which this work ... -
Jára Cimrman jako transmediální fenomén - kánon a participace
Defence status: DEFENDEDFantová, Matylda (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2017)Date of defense: 22. 6. 2017Diplomová práce Jára Cimrman jako transmediální fenomén - kánon a participace se zabývá fiktivní postavou Járy Cimrmana hned z několika hledisek. Jára Cimrman je zde krátce představen jako literární postava, dále je zde ...