Jára Cimrman jako transmediální fenomén - kánon a participace
Jára Cimrman as a transmedial phenomenon - canon and participation
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86577Identifiers
Study Information System: 167368
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Soukup, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Jára Cimrman, kánon, transmedialita, produsage, participace, uživatelsky generovaný obsah, fikční svět, mystifikace, Divadlo Járy CimrmanaKeywords (English)
Jára Cimrman, canon, transmediality, produsage, participation, user-generated content, fictional world, mystification, Jára Cimrman TheatreDiplomová práce Jára Cimrman jako transmediální fenomén - kánon a participace se zabývá fiktivní postavou Járy Cimrmana hned z několika hledisek. Jára Cimrman je zde krátce představen jako literární postava, dále je zde popsán vznik Divadla Járy Cimrmana a vznik Salónu Cimrman. Nechybí ani informace o rozhlasovém pořadu Vinárna U Pavouka, kde se vůbec poprvé objevilo jméno Járy Cimrmana. Důležitým mezníkem je stanovení cimrmanovského kánonu v první části práce. Následují kapitoly věnující se mystifikaci a fikčnímu světu. Praktická část práce je pak věnovaná zejména fanouškovské participaci a dalšímu uživatelsky generovanému obsahu. V práci jsou krátce představeny a následně využívány různé mediální i literární teorie. Jedná se zejména o teorii transmediality, produsage, teorii fikčních světů a teorii mystifikace. Přidruženým cílem práce je přiblížit výstavbu Cimrmanova fikčního světa na utvořeném kánonu za pomoci literárních teorií. Kánon či spíše korpus vybraných textů je pak porovnáván s ukázkami (nejen) fanouškovské participace a produsage. Výsledkem je i (částečné) zmapování Cimrmanových stop v České republice i v digitálním světě. To vše vede k rozuzlení hlavního cíle práce, a to k vymezení, zda Jára Cimrman je, nebo není transmediálním fenoménem.
The diploma thesis called Jára Cimrman as a transmedial phenomenon - canon and participation focuses on the fictional character of Jára Cimrman from several points of view. Jára Cimrman is briefly introduced in the thesis and the founding of Jára Cimrman Theatre (Divadlo Járy Cimrmana) and the founding of Cimrman Salon (Salón Cimrman) are also described. The information about a radio programme called Vinárna U Pavouka where the name of Jára Cimrman first appeared are also involved. Identifying the canon of Cimrman presents an important element of the first part of the thesis. The following chapters focus on mystification and fictional world. The practical part of the thesis then deals particularly with fan participation and other user-generated content. The thesis briefly introduces and then uses various media and literary theories. These are especially transmediality theory, fictional worlds theory and mystification. The associated aim of this thesis is to describe composing of Cimrman's fictional world based on the canon with the help of literary theories. The canon or rather a corpus of the chosen texts is subsequently compared to the excerpts (but not only excerpts) of fan participation and produsage. The outcome of the thesis is also a partial mapping of Cimrman's marks in the Czech Republic...