Úroveň motorických dovedností a pohybové aktivity u dětí školního věku (9-11 let).
The level of motor skills and physical activity in young school-age children (9-11 years).
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97687Identifikátory
SIS: 179569
Kolekce
- Kvalifikační práce [8824]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hráský, Pavel
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport
Katedra / ústav / klinika
Sportovní hry
Datum obhajoby
16. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pohybová aktivita, motorické dovednosti, akcelerometr, intenzita, školní věk 9-11 let, TGMD-2Klíčová slova (anglicky)
physical activity, motor skills, accelerometer, intensity, school-age children 9-10 years old, TGMD-2Název: Úroveň motorických dovedností a pohybové aktivity dětí školního věku (9-11 let) Autor: Bc. Tomáš Šorna Vedoucí práce: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. Cíle: Cílem práce je týdenní monitorování pohybové aktivity (PA) dětí školního věku a zjištění úrovně jejich motorických dovedností s ohledem k jejich věku. Současně je cílem zjistit charakter vzájemných vztahů mezi ukazateli pohybové aktivity a motorických dovedností. Metody: Sledované soubory tvořili žáci třetích, čtvrtých a pátých tříd (n=73; 10,3 ± 0,8 let) základní školy v Příbrami. K získání potřebných dat pohybové aktivity bylo využito akcelerometrů Actigraph GT3X. Ke zjištění motorických dovedností byl využit test TGMD-2 (Test of Gross Motor Skills - 2nd edition). Výsledky: Průměrná hodnota středně až vysoce intenzivní PA přesáhla doporučenou minimální hranici pro rozvoj zdraví (70 ± 38,7 minut). V motorickém testu dosáhlo 70% dětí podprůměrného až velmi slabého skóre. Středně silný vztah (p < 0,01; r = 0,405) byl zjištěn mezi PA (průměrné denní množství středně až vysoce intenzivní PA) a motorickými dovednostmi (celkový výkon v testu TGMD-2). Efekt věku nebyl zjištěn mezi dětmi (9, 10 a 11 let) ve výkonu v lokomotorickém ani manipulativním testu. Jinými slovy, nebylo prokázáno, že s přibývajícím věkem se významně zvyšuje úroveň dovedností....
Title: The level of motor skills and physical activity in school-age children (9-11 years) Author: Bc.Tomáš Šorna Supervisor: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. Objectives: An aim of the work is to find out, in one week of monitoring, a relationship between physical activity of young school-age children and their level of motoric skills with respect to their age. The aim is also to find character of mutual relationships between indicators of physical activity and motoric skills. Methods: The target market of the thesis are pupils of third, fourth and fifth classes (n=73; 10,3 ± 0,8 years) in one of the primary schools in Příbram. In the thesis has been applied method of analysis Actigraph GT3X, which has analysed physical activity and TGMD-2 test (Test of Gross Motor Skills - 2nd edition) to find out needful data of motoric skills. Results: Average figure of moderately to high physical activity exceeded recommended level of physical activity good for health development (70 ± 38,7 min). However, 70% of young pupils reached below-average to low results. Moderately strong relationship (p < 0,01; r = 0,405) has been found out between physical activity (average medium to high intensive physical activity per day) and motoric skills (total performance during TGMD-2 test). Impact of the age has not been found...