Způsoby vyhodnocovnání důvěryhodnosti zpravodajských zdrojů čerstvě dospělými a zvyklosti při jejich užívání
Methods for evaluating the credibility of news sources by yound adults and habits in their use
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94820Identifikátory
SIS: 180635
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wolák, Radim
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
31. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mladí lidé, kvalitativní výzkum, důvěryhodnost zdroje, zpravodajství, fake news, užívání médiíKlíčová slova (anglicky)
young people, qualitative research, source credibility, news reporting, fake news, media useDiplomová práce se zabývá tématem přístupu mladých lidí ke konzumaci mediálního zpravodajství. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem čerstvě plnoletí uživatelé vyhodnocují důvěryhodnost zpravodajských zdrojů v médiích. V úvodní (teoretické) části práce vysvětluje postavení médií v informační době a s tím související proměny zpravodajství. Pokračuje osvětlením potřeby mediální gramotnosti a přibližuje způsob jejího rozvoje pomocí mediální výchovy. Teoretickou část zakončuje přehled nejdůležitějších dat z nedávných výzkumů, které se tématu užívání médií mladými lidmi dotýkají. Druhá část sestává z kvalitativního výzkumu, který je inspirován výzkumným designem zakotvené teorie dle Strausse a Corbinové (1999). Sběr dat probíhal pomocí 21 hloubkových rozhovorů mezi 18- a 19letými českými občany. Pomocí otevřeného kódování vznikl materiál, který byl následně analyzován a jeho výsledek interpretován skrze metodu konstantní komparace. Výsledkem výzkumu je vytvoření čtyř typologických skupin uživatelů podle jejich způsobu práce se zpravodajskými zdroji v médiích.
The purpose of this thesis is to investigate young people's approach to media consumption. The presumed objective of the thesis is to ascertain the method that young users apply to evaluate the credibility of news sources in the media. In the first theoretical part the thesis explains the status of the media in the information age and changes related to the field. It also discusses the need for media literacy and its possible development via media education. The chapter finishes with an overview of the most important data from recent studies concerning young people and the media. Second part consist of a qualitative research that is inspired by the research design of the theory by Strauss and Corbin (1999). Data for this research were obtained from 21 in depth interviews among 18 and 19 years old Czech citizens. The open coding was used for the analysis. The outcome of the analysis was interpreted through the method of constant comparation. The result of the research is a creation of four typological user groups according to the type of use of the news resources in the media.