Přínos současných českých skladatelů-pedagogů pro rozvoj dětské hudebnosti
Contribution of Contemporary Composer Educators to the Development of Children's Musicality
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94412Identifiers
Study Information System: 177064
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Gregor, Vít
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čeští skladatelé, vzdělávání, dětská hudebnost, rozvoj, vlivKeywords (English)
Czech composers, education, childrenʼs musicality, development, influenceTato diplomová práce se zabývá přínosem současných českých skladatelů-pedagogů pro rozvoj dětské hudebnosti. V první kapitole se dotkne tématu důležitých pedagogických vzorů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v 17.-19. století; v krátkosti se zastaví u našeho "učitele národů" Jana Ámose Komenského. Následující kapitoly obsahují vyplněný dotazník a pojednání o životě a pedagogické činnosti současných českých skladatelů a pedagogů Eduarda Douši, Emila Hradeckého, Milana Dvořáka, Jiřího Pazoura a Tomáše Sýkory. Hlavním zdrojem mých informací byl osobní rozhovor s výše jmenovanými. Cílem mojí práce bylo nastínit stěžejní vlivy učitelů hudby na dětskou duši od 17. století do dneška a přiblížit se odpovědi na otázku "Jaké vlastnosti v sobě skrývá osobnost, která může být pozitivním vzorem pro studenty hudby jakéhokoliv věku?". Klíčová slova čeští skladatelé, vzdělávání, dětská hudebnost, rozvoj, vliv
This dissertation deals with the contribution of contemporary composer educators to the development of childrenʼs musicality. In the first chapter it touches on the theme of important pedagogical representatives in Bohemia, Moravia and Silesia in the 17th to 19th centuries, and briefly stops at our nation's teacher, Jan Ámos Komenský. The following chapters contain a questionnaire and the treatise on the life and educational activity of contemporary Czech composers and educators Eduard Douša, Emil Hradecký, Milan Dvořák, Jiří Pazour and Tomáš Sýkora. The main source of my information was a personal interview with each one. The goal of my work was to outline the key influences of music teachers on the child's spiritual and emotional development from the 17th century to the present and to answer the question "What personality features can be a positive influence on music students of any age?". Key words Czech composers, education, childrenʼs musicality, development, influence