Mezi literaturou a fotografií. Čtení (prázdných) míst v dílech G. Rodenbacha, W.G. Sebalda a P. Krále
Between Literature and Photography. Reading of (Empty) Places in the Works of G. Rodenbach, W.G. Sebald and P. Král
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93207Identifiers
Study Information System: 187417
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vojvodík, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
G. Rodenbach|W.G. Sebald|fotografie|fakt|fikce|index|ikon|konotaceKeywords (English)
G. Rodenbach|W.G. Sebald|photograph|fact|fiction|index|icon|connotationTato práce pojednává o vztahu (fotografického) obrazu a textu ve dvou románech doprovozených fotografiemi: Mrtvých Bruggách George Rodenbacha a Saturnových prstencích W. G. Sebalda. Jelikož už ze samotné podstaty fotografického obrazu vyvstává otázka jeho vztahování se ke skutečnosti, zvolili jsme si za ústřední téma naší práce vztah skutečnosti a fikce, který se mění v závislosti na druhu reprezentace. V práci se zabýváme také tématy pomíjení, truchlení a řádu, jež podle nás romány spojují. Při naší interpretaci vycházíme hlavně z teoretického textu Rolanda Barthese Le message photographique, ve kterém autor definuje různé druhy fotografické konotace, jež v průběhu analýzy nalézáme ve fototextech. V souvislosti s dílčím tématem vztahu fotografie a smrti čerpáme také z Barthesovy Světlé komory, dále pak hlavně z esejů ze sborníku Co je to fotografie, které se dotýkají témat fotografické pózy (Thierry de Duve), fotografie a vzpomínání (André Bazin), fotografie a zrcadla (Craig Owens).
The thesis examines the relationship between (photographic) image and text in two novels accompanied by photographs: Georges Rodenbach's Bruges-la-Morte and The Rings of Saturn by W. G. Sebald. As in the essence of photographic image lies the question of its relation to reality, we decided to make from the theme of relation between reality and fiction, which differs according the type of representation, our central theme. The thesis is also concerned with the themes of passing, mourning and order, which connect examined novels. Our interpretation is based mainly on Roland Barthes' theoretical text Le message photographique in which he defines various types of photographic connotation that we search in analyzed phototexts. Concerning the partial theme of connection between photograph and death we base our analysis on Barthes' Camera Lucida, than we proceed mainly from the essays of the collection Co je to fotografie which concern with photographic pose (Thierry de Duve), photograph and remembering (André Bazin), photograph and mirror (Craig Owens).