Show simple item record

Between Literature and Photography. Reading of (Empty) Places in the Works of G. Rodenbach, W.G. Sebald and P. Král
dc.contributor.advisorHrdlička, Josef
dc.creatorSechovcová, Monika
dc.date.accessioned2017-11-13T10:32:41Z
dc.date.available2017-11-13T10:32:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93207
dc.description.abstractThe thesis examines the relationship between (photographic) image and text in two novels accompanied by photographs: Georges Rodenbach's Bruges-la-Morte and The Rings of Saturn by W. G. Sebald. As in the essence of photographic image lies the question of its relation to reality, we decided to make from the theme of relation between reality and fiction, which differs according the type of representation, our central theme. The thesis is also concerned with the themes of passing, mourning and order, which connect examined novels. Our interpretation is based mainly on Roland Barthes' theoretical text Le message photographique in which he defines various types of photographic connotation that we search in analyzed phototexts. Concerning the partial theme of connection between photograph and death we base our analysis on Barthes' Camera Lucida, than we proceed mainly from the essays of the collection Co je to fotografie which concern with photographic pose (Thierry de Duve), photograph and remembering (André Bazin), photograph and mirror (Craig Owens).en_US
dc.description.abstractTato práce pojednává o vztahu (fotografického) obrazu a textu ve dvou románech doprovozených fotografiemi: Mrtvých Bruggách George Rodenbacha a Saturnových prstencích W. G. Sebalda. Jelikož už ze samotné podstaty fotografického obrazu vyvstává otázka jeho vztahování se ke skutečnosti, zvolili jsme si za ústřední téma naší práce vztah skutečnosti a fikce, který se mění v závislosti na druhu reprezentace. V práci se zabýváme také tématy pomíjení, truchlení a řádu, jež podle nás romány spojují. Při naší interpretaci vycházíme hlavně z teoretického textu Rolanda Barthese Le message photographique, ve kterém autor definuje různé druhy fotografické konotace, jež v průběhu analýzy nalézáme ve fototextech. V souvislosti s dílčím tématem vztahu fotografie a smrti čerpáme také z Barthesovy Světlé komory, dále pak hlavně z esejů ze sborníku Co je to fotografie, které se dotýkají témat fotografické pózy (Thierry de Duve), fotografie a vzpomínání (André Bazin), fotografie a zrcadla (Craig Owens).cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectG. Rodenbach|W.G. Sebald|fotografie|fakt|fikce|index|ikon|konotacecs_CZ
dc.subjectG. Rodenbach|W.G. Sebald|photograph|fact|fiction|index|icon|connotationen_US
dc.titleMezi literaturou a fotografií. Čtení (prázdných) míst v dílech G. Rodenbacha, W.G. Sebalda a P. Králecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-11
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId187417
dc.title.translatedBetween Literature and Photography. Reading of (Empty) Places in the Works of G. Rodenbach, W.G. Sebald and P. Králen_US
dc.contributor.refereeVojvodík, Josef
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literatureen_US
thesis.degree.disciplineKomparatistikacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce pojednává o vztahu (fotografického) obrazu a textu ve dvou románech doprovozených fotografiemi: Mrtvých Bruggách George Rodenbacha a Saturnových prstencích W. G. Sebalda. Jelikož už ze samotné podstaty fotografického obrazu vyvstává otázka jeho vztahování se ke skutečnosti, zvolili jsme si za ústřední téma naší práce vztah skutečnosti a fikce, který se mění v závislosti na druhu reprezentace. V práci se zabýváme také tématy pomíjení, truchlení a řádu, jež podle nás romány spojují. Při naší interpretaci vycházíme hlavně z teoretického textu Rolanda Barthese Le message photographique, ve kterém autor definuje různé druhy fotografické konotace, jež v průběhu analýzy nalézáme ve fototextech. V souvislosti s dílčím tématem vztahu fotografie a smrti čerpáme také z Barthesovy Světlé komory, dále pak hlavně z esejů ze sborníku Co je to fotografie, které se dotýkají témat fotografické pózy (Thierry de Duve), fotografie a vzpomínání (André Bazin), fotografie a zrcadla (Craig Owens).cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis examines the relationship between (photographic) image and text in two novels accompanied by photographs: Georges Rodenbach's Bruges-la-Morte and The Rings of Saturn by W. G. Sebald. As in the essence of photographic image lies the question of its relation to reality, we decided to make from the theme of relation between reality and fiction, which differs according the type of representation, our central theme. The thesis is also concerned with the themes of passing, mourning and order, which connect examined novels. Our interpretation is based mainly on Roland Barthes' theoretical text Le message photographique in which he defines various types of photographic connotation that we search in analyzed phototexts. Concerning the partial theme of connection between photograph and death we base our analysis on Barthes' Camera Lucida, than we proceed mainly from the essays of the collection Co je to fotografie which concern with photographic pose (Thierry de Duve), photograph and remembering (André Bazin), photograph and mirror (Craig Owens).en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV