Rozvoj tvořivosti u žáků staršího školního věku v práci učitele
Creativity development of pupils in older school age in the work of teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86796Identifikátory
SIS: 179612
Kolekce
- Kvalifikační práce [22831]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Tvořivost, učitel, žák staršího školního věku, tvořivé vyučováníKlíčová slova (anglicky)
Creativity, teacher, pupil older school age, creative teachingTématem diplomové práce je rozvoj tvořivosti žáků staršího školního věku v práci učitele. Teoretická část práce seznámí s teorií tvořivosti a vysvětlí základní pojmy pojící se s rozvojem tvořivosti žáků v práci učitele a tvořivého vyučování. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem učitelé rozvíjí tvořivost žáků ve své praxi a jak nad tímto typem vyučování učitelé sami uvažují. Empirická část obsahuje dotazníkové šetření sloužící jako předvýzkum práce a dále pak čtyři případové studie realizované v rámci hlavního výzkumu. Důraz je kladen na pozorování vyučovací činnosti učitelů a následný rozhovor s respondenty týkající se průběhu dané hodiny. Výsledky ukázaly, že učitelé dokáží cíleně realizovat tvořivé vyučování, avšak stále existují možnosti, jak tento typ vyučování v práci učitele zkvalitnit. V závěru práce jsou vypracována určitá doporučení, která by tomuto zkvalitnění mohla přispět. Klíčová slova Tvořivost, učitel, starší školní věk, tvořivé vyučování.
The thesis is focused on creativity development of pupils in older school age in the work of teachers. First part of thesis acquainted with theory of creativity and explain basic concepts about creativity development and creative teaching in the work of teacher. The aim of this thesis is to find out the form, how teachers develop pupils' creativity in their work and how the teachers think about creativity teaching. The practical part contains a pilot study survey and four case studies implemented within the main research. Emphasis is placed on observing teaching activities and subsequent interviews with teachers about teaching course. Results showed, that teachers are able to use creativity teaching. However, there are still several options, how to improve the quality of creativity teaching. We suggested specific recomendations in the conclusion, how to improve the quality of creativity teaching. Key words Creativity, teacher, older school age, creative teaching.