Vývoj reklamy v deníku Mladá fronta DNES v letech 2012-2016
The development of advertising in the daily newspaper Mladá fronta DNES between the years 2012-2016
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86614Identifiers
Study Information System: 180570
Collections
- Kvalifikační práce [17911]
Author
Advisor
Referee
Soukeník, Štěpán
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Inzerce, reklama, noviny, komercionalizace, trendy, vlastnictví médií, obsahová analýza, komerční média, Česká republikaKeywords (English)
Advertisement, newspaper, commercialization, trends, media ownership, content analysis, commercial media, Czech Republic(abstrakt) Diplomová práce Vývoj reklamy v deníku Mladá fronta DNES v letech 2012-2016 analyzuje vývoj a případné proměny inzerce v nejčtenějším seriózním českém deníku Mladá fronta DNES vydavatelství Mafra, a.s. v letech 2012-2016. Zejména se pak snaží odhalit trend v koncentraci reklamy, poměr původního redakčního obsahu a inzerce, provázanosti inzerce s grafickou či tematickou stránkou redakčního obsahu deníku nebo vývoj reklamních formátů a témat. Těchto zjištění je v práci dosaženo kvantitativní obsahovou analýzou, konkrétně tzv. emergent kódováním. V rámci nabídnutých teoretických poznatků je čtenář seznámen s aspekty ekonomického fungování médií, jakož i s teorií reklamy, fenoménem inzerce v tisku či jejím legislativním ukotvením. Autorka se taktéž dotýká fenoménu komercionalizace médií, a to i v prostředí českých médií. Část práce je rovněž věnována představení deníku Mladá fronta DNES, jeho historii a současné pozici na českém mediálním trhu. V druhé polovině práce je pak představena metodologie výzkumu, jeho design a vyhodnocení. Součástí této práce je i CD nosič s kódovací knihou i kódovacím archem.
The diploma thesis The development of advertising in the daily newspaper Mladá fronta DNES between the years 2012-2016 analyzes the development and possible changes of advertising in the Czech daily broadsheet Mladá fronta DNES of the publishing house Mafra, a.s. between the years 2012-2016. In particular, this thesis aims to describe the trends in the concentration of advertisements, the ratio of original content and advertising, the interconnection of advertising with the graphic or thematic side of the editorial content of the journal, or the development of advertising formats and topics. These findings are attained by quantitative content analysis, namely so-called emergent coding. In the addressed theoretical Framework, the aspects of the economic functioning of the media are addressed as well as the theory of advertising, the phenomenon of advertising in the press or its legislative anchoring. The author also devotes several pages to the phenomenon of media commercialization, as well as its appearance in the Czech media environment. Part of the work is also devoted to the presentation of the daily broadsheet Mladá fronta DNES, its history and its current position on the Czech media market. In the second half of the thesis the methodology of research is presented, as well as both its design...