Koncept morální paniky na případu inkluzivního vzdělávání
Concept of Moral Panic in the Case Study of Inclusive Education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86280Identifiers
Study Information System: 179337
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kváča, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
12. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
morální panika, inkluze, inkluzivní vzdělávání, média, Stanley Cohen, sekundární analýzaKeywords (English)
moral panics, inclusion, inclusive education, media, Stanley Cohen, secondary analysisV bakalářské práci se zabývám mediálním obrazem inkluzivního vzdělávání, na který pohlížím optikou sociologického konceptu morální paniky. Zaměřuji se na proměny zájmu médií o problematiku inkluzivního vzdělávání a na proměny zastoupení znaků morální paniky v nejčtenějších mediálních denících, kterým je Blesk, MF Dnes, Právo a Lidové noviny za časové období 2000 - 2017. Práce vyplívá z konceptu morální paniky, který staví na důležitosti masových médií a na přesvědčení směřované proti určitým společenským skupinám, které jsou vnímány jako rizikové pro společnost. Dále práci ohraničuji teoretickými i věcnými východisky, jako je moc a síla médií a charakteristika inkluzivního vzdělávání a jeho legislativní úpravy. Zkoumání provádím obsahovou analýzou, která mi díky své strukturaci umožňuje zkoumat předem zvolené proměnné, které jsou vytvořeny na základě charakteristik konceptu morální paniky. Práce přináší vhled do nekonzistentního zájmu mediálních deníků, který prokládám kontextuálními mezníky a do mediálního obrazu inkluze na který nahlížím zmíněným sociologickým konceptem. Výsledky završuji diskuzí o možných implikacích morální paniky na společnost a na vzdělávací politiku.
The work deals with the media image of inclusive education which is examined through the prism of sociological concept of moral panic. It focuses on the transformation of media interest in inclusive education and changing of the representation of moral panic attributes in the most widely read daily press such as Blesk, MF Dnes, Právo and Lidové noviny from 2000 to 2017. The work arises from the concept of moral panic which respects the importace of the mass media and it takes into consideration the beliefs directed against certain social groups that are perceived as being at risk to society. The theoretical part defines theoretical grounds such as the power of the media and the characteristics of inclusive education and its legislation. The practical part describes implementation of the research which is realized through a content analysis. The work brings insight into the inconsistent interest of various newspapers. This involves certain contextual milestones in the process of developing the media image of inclusion which is researched through the sociological concept. The results are concluded with the discussion about the possible implications of moral panic for society and educational policy.