Analýza přístupů k migraci v televizních debatách o členství Velké Británie v Evropské unii
Analysis of Approaches to Migration in Televised Debates on British Membership in the European Union
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86076Identifiers
Study Information System: 181176
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Bauer, Paul
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
European Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
positioning, umisťování, politický marketing, Velká Británie, debata, brexit, referendum, EUKeywords (English)
positioning, political marketing, Great Britain, debate, brexit, referendum, EUVelká Británie se v roce 2016 stala prvním členským státem, který uspořádal referendum o setrvání v Evropské unii, které vzápětí vedlo k rozhodnutí o odchodu z bloku. Ve velmi kontroverzní kampani, která referendu předcházela, dle britských médií dominovala témata ekonomické situace v Unii, imigrace do Velké Británie a postavení země ve světě. Média debatu několikrát označila za špinavou. Neobvyklým a děsivým prvkem kampaně se staly hrozby smrti některým politickým aktérům a samotný atentát na labouristickou poslankyni Jo Coxovou. Vzhledem ke kontextu lze ze tří představených témat považovat za nejvíce kontroverzní téma imigrace, jemuž věnovala pozornost především strana UKIP. Její předseda Nigel Farage se ochotně nechal fotit před dvěma billboardy, z nichž jeden vyobrazoval zástupy uprchlíků čekající na vstup do země a druhý hovořil o možnosti příchodu až milionů Turků. Oba tyto billboardy byly umístěné s cílem vyvolat dojem imigrace jako zdroje hrozby pro britský lid. Předkládaná práce mapuje přístup politických táborů "Leave" a "Remain" k imigraci. Na základě analýzy vlastních transkriptů jedenácti televizních debat popisuje klíčové interpretační repertoáry imigrace, které v debatách zazněly. Zabývá se také pozicemi, které se oba tábory snažily zaujmout a zamýšlí se nad důvody úspěšnosti či...
In 2016, the Great Britain became the first Member State to organize a referendum about its membership in the European Union, which led to the decision to leave it. In the much controversial campaign, which led to the vote itself, the media identified three key issues off the Membership debate: the EU economy, immigration to the Great Britain and the position of the country in the world. The media also tent to describe the debate as "filthy". One of the unusual and horrifying factors were death threats to few of the political actors, as well as assassination of the Labour politician Jo Cox. Given the context, out of the three key issues, the immigration became the most controversial one, especially because of the actions of the UKIP party. Their than chairman Nigel Farage was eager to take pictures in front of two billboards they've put up - one of which captured thousands of refugees waiting on the borders, the other one implying more than 1 million Turks could enter the country in the near future. Both of those billboards were put up to stir the fear of the migration in the country. This paper concludes of different approaches to immigration presented by the both political camps - "Leave" and "Remain". Based on the analysis of the transcripts of the eleven televised debates it describes key...