Business Model Analysis of the Czech Peer-to-Peer Insurance Carrier
Analýza byznys modelu české peer-to-peer pojišťovny
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85881Identifiers
Study Information System: 185522
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Hanus, Luboš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
13. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
peer-to-peer, peer-to-peer pojištění, pojistný sektor, analýza byznys modelu, PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovnaKeywords (English)
peer-to-peer, peer-to-peer insurance, insurance sector, business model analysis, The First Club Insurance CarrierTato práce poskytuje komplexní popis nového fenoménu peer-to-peer pojištění se zaměře- ním na vymezení jeho hlavních tendencí. Rozšířený přehled je doprovázen originální a jedinečnou analýzou obchodního modelu PRVNÍ KLUBOVÉ pojišt'ovny, jediné české peer-to-peer pojišt'ovny. Vhodnost konceptu vyvinutého společností PRVNÍ KLUBOVÁ pojišt'ovna je testována pomocí pěti různých scénářů odvozených od konkurenčních společ- ností na českém pojistném trhu. Ziskovost a schopnost vytvářet splatné bonusy pro klienty v požadované výši, jak navrhují zakladatelé společnosti, jsou zvažovány na základě scénářů, které simulují budoucí vývoj PRVNÍ KLUBOVÉ pojišt'ovny. S použitím vytvoře- ných předpovědních scénářů dospěl výzkum k závěru, že by tato společnost mohla v příštích několika letech dosáhnout pozitivního hospodářského výsledku. Množství bonusů (nazývaných též givebacks) nedosáhlo předpokládané výše 15% hrubého zaslouženého pojistného, ale ve většině scénářů se pohybuje mezi 9% a 10%. Tato práce přiblíží také některé podmínky, které zaručují příznivější výsledky (např. lepší rozdělení hrubého pojistného mezi zajistné a pojistné náklady). Následná...
This thesis provides comprehensive description of a new phenomenon of peer-to-peer in- surance focusing on the classification of its main tendencies. The extended overview is accompanied by the original and unique analysis of the business model of The First Club Insurance Carrier, the only Czech peer-to-peer insurance company. The suitability of the concept developed by The First Club Insurance Carrier is tested using five different scenarios derived from its competitors on the Czech insurance market. The profitability and ability to produce payable bonuses for clients in an appropriate amount as proposed by the founders of the company are considered on the ground of scenarios simulating the future development of The First Club Insurance Carrier. On the basis of the created prediction scenarios, the research concludes that the company could achieve a positive economic result in next few years. The amount of givebacks (payable bonuses) has not accomplished the expected amount of 15% of the gross earned premium but it ranges between 9% and 10% in most scenarios. This thesis offers also some requirements for more favorable outcomes (such as a better distribution of gross earned premium between reinsurance and claims expenses). The subsequent what-if analysis showed the insignific- ance of the potential...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Analysis of investor's portfolio diversification on the Czech peer-to-peer market
Defence status: DEFENDEDJuračková, Martina (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2020)Date of defense: 8. 9. 2020V této práci se zabýváme oblastí peer-to-peer půjček. Na datech poskytnutých českou platformou Zonky zkoumáme chování investorů na trhu s peer-to-peer půjčkami. Hlavním cílem práce je určit, zda mají demografické charakteristiky ... -
Online fundraising a mikrofinancování v sociální síti a na Webu 2.0
Defence status: DEFENDEDRichterová, Daniela (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Date of defense: 19. 9. 2011Identifikační záznam Richterová, Daniela. On line fundraising a mikrofinancování v sociální síti a na Webu 2.0 [Online fundraising and microfinace in the context of social networks and Web 2.0]. Praha, 2011. 102 s. Diplomová ... -
Tradiční a nové právní instituty v prostředí internetové sítě
Defence status: DEFENDEDMiroš, Petr (Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2012)Date of defense: 24. 1. 2012The internet has become the biggest phenomenon of last two decades. In a significant manner it affects our society and changes its behaviour in private, commercial and public life. Through an easy connection with almost ...