Archeologie okouzlení novými technologiemi ve vědeckých diskurzech
Archeology of enchantment by new technologies in science discourses
dissertation thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85726Identifiers
Study Information System: 134498
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Skovajsa, Marek
Bulvas Stejskal, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
19. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
archeologie, technologie, okouzlení, diskurz, estetika, sociologieKeywords (English)
archeology, technology, enchantment, discourse, aesthetic, sociologyv českém jazyce Práce se zabývá okouzlením novými informačními technologiemi, které se objevovalo v humanitních a společenskovědních diskurzech na přelomu dvacátého a jednadvacátého století. Za pomocí archeologické metody Michela Foucaulta a jejích současných obdob historické epistemologie a ontologie zkoumá podmínky, které zakládaly pojem okouzlení v estetice. Na pozadí teze Maxe Webera o odkouzlení světa práce zjišťuje, že koncept okouzlení je zatížen epistemologickými a ontologickými rozpory. Tyto tenze lze vystopovat také v současných výkladech, které užívají pojmu okouzlení v souvislosti s novými informačními technologiemi. V závěru práce zvažuje možnost využít pro popis a výklad zmíněného jevu koncept sublimních diskurzů, který neimplikuje rozpory přítomné v pojmu okouzlení.
v anglickém jazyce The theses focuses on enchantment by new information technologies which occurred in humanities and social science discourses at the turn of twentieth and twenty-first century. Using archaelogical method of Michel Foucault and its recent inspirations historical epistemology and ontology it investigates the conditions which built the term enchantment in aesthetics. Based on examinig Max Weber's thesis about the disenchantment of the world the work finds that the concept of enchantment implies epistemological and ontological contradictions. These tensions can be traced also in contemporary interpretations that use the concept of enchantment in connection with new information technologies. In conclusion, the theses consideres the possibility of using the concpet of sublime discourses for the description and explanation of the phenomenon, which do not imply the contradictions present in the notion of enchantment.