Show simple item record

Archeology of enchantment by new technologies in science discourses
dc.contributor.advisorKandert, Josef
dc.creatorVeselská, Jindra
dc.date.accessioned2018-10-02T18:04:54Z
dc.date.available2018-10-02T18:04:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/85726
dc.description.abstractv českém jazyce Práce se zabývá okouzlením novými informačními technologiemi, které se objevovalo v humanitních a společenskovědních diskurzech na přelomu dvacátého a jednadvacátého století. Za pomocí archeologické metody Michela Foucaulta a jejích současných obdob historické epistemologie a ontologie zkoumá podmínky, které zakládaly pojem okouzlení v estetice. Na pozadí teze Maxe Webera o odkouzlení světa práce zjišťuje, že koncept okouzlení je zatížen epistemologickými a ontologickými rozpory. Tyto tenze lze vystopovat také v současných výkladech, které užívají pojmu okouzlení v souvislosti s novými informačními technologiemi. V závěru práce zvažuje možnost využít pro popis a výklad zmíněného jevu koncept sublimních diskurzů, který neimplikuje rozpory přítomné v pojmu okouzlení.cs_CZ
dc.description.abstractv anglickém jazyce The theses focuses on enchantment by new information technologies which occurred in humanities and social science discourses at the turn of twentieth and twenty-first century. Using archaelogical method of Michel Foucault and its recent inspirations historical epistemology and ontology it investigates the conditions which built the term enchantment in aesthetics. Based on examinig Max Weber's thesis about the disenchantment of the world the work finds that the concept of enchantment implies epistemological and ontological contradictions. These tensions can be traced also in contemporary interpretations that use the concept of enchantment in connection with new information technologies. In conclusion, the theses consideres the possibility of using the concpet of sublime discourses for the description and explanation of the phenomenon, which do not imply the contradictions present in the notion of enchantment.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectarcheologyen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjectenchantmenten_US
dc.subjectdiscourseen_US
dc.subjectaestheticen_US
dc.subjectsociologyen_US
dc.subjectarcheologiecs_CZ
dc.subjecttechnologiecs_CZ
dc.subjectokouzlenícs_CZ
dc.subjectdiskurzcs_CZ
dc.subjectestetikacs_CZ
dc.subjectsociologiecs_CZ
dc.titleArcheologie okouzlení novými technologiemi ve vědeckých diskurzechcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-19
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId134498
dc.title.translatedArcheology of enchantment by new technologies in science discoursesen_US
dc.contributor.refereeSkovajsa, Marek
dc.contributor.refereeStejskal, Jakub
dc.identifier.aleph002143304
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csv českém jazyce Práce se zabývá okouzlením novými informačními technologiemi, které se objevovalo v humanitních a společenskovědních diskurzech na přelomu dvacátého a jednadvacátého století. Za pomocí archeologické metody Michela Foucaulta a jejích současných obdob historické epistemologie a ontologie zkoumá podmínky, které zakládaly pojem okouzlení v estetice. Na pozadí teze Maxe Webera o odkouzlení světa práce zjišťuje, že koncept okouzlení je zatížen epistemologickými a ontologickými rozpory. Tyto tenze lze vystopovat také v současných výkladech, které užívají pojmu okouzlení v souvislosti s novými informačními technologiemi. V závěru práce zvažuje možnost využít pro popis a výklad zmíněného jevu koncept sublimních diskurzů, který neimplikuje rozpory přítomné v pojmu okouzlení.cs_CZ
uk.abstract.env anglickém jazyce The theses focuses on enchantment by new information technologies which occurred in humanities and social science discourses at the turn of twentieth and twenty-first century. Using archaelogical method of Michel Foucault and its recent inspirations historical epistemology and ontology it investigates the conditions which built the term enchantment in aesthetics. Based on examinig Max Weber's thesis about the disenchantment of the world the work finds that the concept of enchantment implies epistemological and ontological contradictions. These tensions can be traced also in contemporary interpretations that use the concept of enchantment in connection with new information technologies. In conclusion, the theses consideres the possibility of using the concpet of sublime discourses for the description and explanation of the phenomenon, which do not imply the contradictions present in the notion of enchantment.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeN


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV