Analýza lokalizačních strategií vybraných maloobchodních řetězců v Praze
Analysis of location strategies of selected retail chains in Prague
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84906Identifiers
Study Information System: 174590
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Drtina, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
29. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lokalizační faktory, lokalizační strategie, fast-food, maloobchodKeywords (English)
location factors, location strategies, fast-food, retailAnalýza lokalizačních strategií vybraných maloobchodních řetězců v Praze ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá analýzou vybraných maloobchodních et zc na území Prahy. Výzkum jsem koncipoval do t í tematických oblastí: prostorové vzorce a distribuce maloobchodních jednotek, vzdálenost prodejen k zastávkám MHD a docházková dostupnost obyvatelstva k prodejnám potravin. V první ásti seznamuji tená e se skute nostmi, které m ly vliv na sou asnou podobu tohoto odv tví v esku a zejména v hlavním m st . Následuje analytická ást, ve které podrobuji vytvo ené skupiny, kategorie i samotné et zce maloobchodních aktér výzkumu prostorových konfigurací v rámci m stského prost edí. Výsledky ukázaly, že maloobchodní prost edí je na území hlavního m sta velmi koncentrované. Rozdíly v prostorové distribuci mezi jednotlivými kategoriemi i et zci jsou zna né a odráží obchodní strategii i historický vývoj daného odv tví nebo spole nosti. I p es existenci díl ích nedostatk je dostupnost plnosortimentních prodejen potravin uspokojující. Klí ová slova: lokaliza ní strategie, prostorové vzorce, maloobchod, metoda nejbližšího souseda, dostupnost prodejen s potravinami
Analýza lokalizačních strategií vybraných maloobchodních řetězců v Praze ABSTRACT This thesis explores the spacial distribution of retail chains within Prague; concentrating on 1) spatial patterns and retail distribution 2) transport accessibility within the vicinity of the store and 3) their proximity to food units. I have discussed the conditions that have shaped the changing face of retail to what it is today. Spatial configuration strategies were used to analyse the distribution of the retail environment. Following this, analysis was conducted at the levels of group, category and individual chains. The results showed retail in Prague was concentrated. However, significant differences were observed within categories and chains. Although food unit coverage is good throughout the city, pockets of areas exist that are not served by a particular store within a preferential distance. Keywords: location strategies, spatial patterns, retail, average nearest neighbor, availability of food outlets