Vzdělávání pracovníků v sociální sféře s ohledem na nový zákon o sociálních službách
Education of staff in social area regards the new Social services Codex
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84574Identifiers
Study Information System: 61416
Collections
- Kvalifikační práce [6713]
Author
Advisor
Referee
Santarius, Česlav
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
17. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Z provedeného výzkumu vyplývá, že s přijetím zákona o sociálních službách vzrostl význam vzdělání a vzdělávání ve všech organizacích poskytujících sociální služby. Vymezení kvalifikačních požadavků zejména pro pracovníky v přímé péči a jasně definované minimální vzdělání pro sociální pracovníky znamenalo pro mnohé sociální organizace velkou změnu v dosavadní praxi. Současně s tím se objevily před poskytovateli sociálních služeb nové výzvy. V organizacích se mění kvalifikace zaměstnanců, rozšiřují se jejich znalosti a dovednosti, dochází k výměně zkušeností. S ustanovením standardů v sociálních službách, zejména personálních standardů, se objevuje potřeba zavádět odbornou personální práci. Bude nutné věnovat větší pozornost kvalitě stáží studentů. Vzdělávání bude třeba přizpůsobit potřebám praxe, aby studenti nevolili snadnou cestu k získání titulu, ale požadovali znalosti a dovednosti, které bezproblémově využijí v praxi. Pro nově formující se profesní skupinu pracovníků v sociálních službách by bylo vhodné vytvořit kompetence, které budou obsahovat znalosti a dovednosti, kterými by měli disponovat. Tyto kompetence by byly využitelné rovněž při zajišťování stáží studentů středních odborných škol ze sociální oblasti. Všem organizacím, které poskytují sociální služby se nabízí prostor pro skutečnou práci s...
From this research it results, that together with approval of the Social Service Law the importance of education and life long learning in all organisations provided social services has been increased. Definition of the qualification requirements especially for staff in direct care and the clearly specified minimum of qualification for social staff have meant for many social organisations a large change in practice used up to now. Together with that the new challenges have came into the picture for the social service providers: The qualification of staff is changed, its knowledge and skills are widen and experience is exchanged. The need of the pioneering the professional personnel work goes hand in hand with regulation of standards in social services, especially of the personnel. It will be necessary to take more heed of the study visits quality. The education has to be adapted to the needs that come from the real practice. The students should not to choose the easy way for taking the title but require knowledge and skills that they will use in practice without any problems. For the new formed professional staff group in social services it will be appropriate to create such competences that will contain knowledge and skills which they real should have. These competences will be used also by providing the...