Sociální podnikání: Pragulic, prohlídky města očima lidí bez domova
Social Entrepreneurship: Pragulic, City tours through the eyes of the homeless
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84223Identifiers
Study Information System: 128353
Collections
- Kvalifikační práce [6567]
Author
Advisor
Referee
Muhič Dizdarevič, Selma
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector Studies
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
15. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální podnikání, společensky prospěšné podnikání, Pragulic, bezdomovci, inovaceKeywords (English)
Social Entrepreneurship, Pragulic, homeless, innovationSociální podnikání je poměrně novou, ale stále populárnější cestou, jak dosahovat společenského prospěchu a zároveň možností, jak vybudovat udržitelnou organizaci. Zahrnuje rozmanité organizační formy a inovativní přístup k řešení problémů za využití byznys nástrojů. Jak taková organizace funguje v praxi, ukáže tato práce na případu sociálního podniku Pragulic, který zaměstnává bezdomovce jako průvodce městem. Cílem práce je popsat fungování tohoto sociálního podniku z různých perspektiv (socioekonomických a politických). Kromě toho si práce klade za cíl zjistit také, jaké faktory ovlivňují fungování sociálního podniku Pragulic, jaký má společenský dopad na zainteresované aktéry a kterému pojetí sociálního podnikání se Pragulic blíží. První část práce uvádí do historického kontextu, představuje pojmy spjaté se sociálním podnikáním, popisuje jeho nejdůležitější oblasti a přitom reflektuje jednotlivé regionální odlišnosti a vytváří metodologii pro zkoumání sociálního podniku. V empirické části práce kombinuje metody jako jsou autoetnografický výzkum, který reflektuje osobní zkušenost zakladatelky tohoto sociálního podniku, semistruktorované rozhovory s průvodci a analýzu dokumentů, které se vážou k fungování organizace. Klíčová slova: sociální podnikání, společensky prospěšné podnikání, Pragulic,...
Social Entrepreneurship is a fairly new but increasingly popular way of creating social value and at the same time an opportunity to build sustainable organisations. The concept covers diversw forms of organisations that use innovative approaches to solve social issues through business means. This thesis shows how such organisations work through the example of the social enterprise Pragulic, which employs homeless as city guides. The aim of this thesis is to describe the operations of the enterprise from different perspectives (social-economical and political). Furthermore, it aims to discover which factors influence operations of the enterprise, what constitute a social impact on stakeholders and with which approach it corresponds the best. The first part of the thesis introduces the historical context and terms which are linked with social entrepreneurship. It describes the most significant areas, reflects the regional diversity and shape a new methodology for research on social enterprises. The Empirical part combines methods such as autoethnography which reflect personal experience of a founder, semi-structured interviews with guides, and analysis of documents, which are link to the organization's work. Key words: Social Entrepreneurship, Pragulic, homeless, innovation