Výchova jedináčků
Upbringing of an only child
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84085Identifiers
Study Information System: 143605
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výchova,socializace,rodina,jedináček a jeho dětství,hra, kamarádi,vztahy, role,sociální dovednosti, sebevědomí,sebeuplatnění,aspirační úroveňKeywords (English)
upbringing,socialization, family, only child and his, her childhood,game, friends, relationships, social skills, self-confidence, self-assertion, level of aspirationDiplomová práce pojednává o problematice jedináčků. Její hlavní otázka směřuje k dětství jedináčků a jeho významu pro celkový život člověka. Klade si otázku, zda dětství jedináčků ovlivňuje člověka v dospělosti, případně v kterých oblastech a jakým způsobem. DP se dělí na dvě části, část teoretickou a část výzkumnou. V první části jsou definovány základní pojmy, které tvoří podklad pro druhou část práce. Výzkumná část práce je rozsáhlejší a tvoří těžiště DP. Jedná se o kvalitativní výzkum. Jako nejvhodnější plán výzkumu byl použit biografický design, konkrétně realistická biografie. Nejprve byly provedeny a zpracovány tři rozhovory - hloubkové sondy respondentek, které vyrůstaly jako jedináčci. Analýza sond rozhovor rozdělila do tří etap: výchova v dětství, výchova vlastních dětí a sebevýchova. Po zpracování jednotlivých částí výzkumu se v závěrečné syntéze ukázalo, že dětství respondentek strávené v roli jedináčka mělo značný vliv na jejich celkový život. Ovlivnilo jak dětství, tak následující životní etapy. Největší deficit jedináčků se ukazoval v rovině socializace, převážně v oblasti mezilidských vztahů a komunikace, způsobený omezenými přirozenými kontakty s vrstevníky, tedy nedostatečným sociálním tréninkem. Současně zkoumání kognitivních stránek respondentek naznačilo, že zvýšená stimulace...
The thesis deals with the issue of singletons. Its main question is directed to the childhood of singletons and its importance for the whole life of a human. It wonders whether the childhood of singletons affects humans in adulthood, or in which areas and which way. The thesis is divided into two parts, theoretical and part of the research. In the first part basic terms are defined which constitute the basis for the second part of the work. The research part of the work is more extensive and forms the core of the thesis. It is a qualitative research. Biographical design, specifically the realistic biography, has been used as the most appropriate research plan. First, three interviews were made and processed - depth probes of the respondents who grew up as the singletons. The analysis of the probes divided the interview into three stages: childhood upbringing, the upbringing of their own children and self-education. After processing the individual parts of the research, the final synthesis revealed that the childhood of the respondents and the fact of being an only child had a significant impact on their overall life. It affected their childhood and also the following life stages. The biggest deficit of the singletons was in socialization, predominantly in the area of interpersonal relations and...