Metody vyučování bilingvních žáků v České škole Manchester
Teaching methods of bilingual pupils in Czech School Manchester
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84069Identifiers
Study Information System: 150480
CU Caralogue: 990020332530106986
Collections
- Kvalifikační práce [24980]
Author
Advisor
Referee
Bozděchová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Česká škola bez hranic, bilingvismus, metody vyučováníKeywords (English)
Czech School without Borders, bilingualism, teaching methodsDiplomová práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a vlastního kvalitativního výzkumu zahrnujícího strukturované rozhovory a analýzu zvukových nahrávek řeči bilingvních dětí předškolního věku. V teoretické části se autorka snaží na základě odborné literatury popsat jev bilingvismu se všemi jeho doprovodnými jevy, popisuje různé typy bilingvismu, osvojování jazyka jako takové, strategie bilingvní výchovy a bilingvního vzdělávání. V druhé kapitole pak diplomantka představuje projekt Česká škola bez hranic, konkrétně její spřátelenou instituci Česká škola v Manchesteru pod vedením Pavly Matáskové. Ve třetí kapitole na základě sebraných rozhovorů s rodiči a nahrávek z výuky diplomantka metodou případové studie seznamuje čtenáře s jednotlivými bilingvními žáky předškolního věku, na jejichž výuku v českém jazyce je zaměřena pozornost v poslední kapitole. V té diplomantka popisuje a hodnotí materiály a metody používané při výuce žáků výše zmíněné věkové kategorie v České škole Manchester. Klíčová slova Bilingvismus, bilingvní výchova, bilingvní vzdělávání, Česká škola bez hranic, Česká škola Manchester
This thesis contains two sections: a theoretical section, as well as a section featuring qualitative research with interviews with parents and analysis of children's speeches. The author's aim in the theoretical part, based on previously published academic papers, is to describe what bilingualism is, as well as to describe all its accompanying phenomena. The author briefly describes different types of bilingualism, the acquisition of a mother tongue, and different strategies for both raising children bilingually and bilingual education. In the second chapter the author presents the project Czech School without Borders and introduces the institution Czech School Manchester chaired by Pavla Matásková which follows the idea of the former. The third chapter contains case studies introducing individual preschool pupils' language biographies and their communicative competencies in Czech. The last chapter then sums up and evaluates what methods and materials are used in Czech School Manchester. Key words: Bilingualism, upbringing bilingual children, bilingual education, Czech School Manchester
