Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků
The impact of the cartographic method on students' map skills level
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/83629/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83629Identifiers
Study Information System: 144222
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Bláha, Jan Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools - Training Teachers of Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
21. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kartografické vyjadřovací metody, tematické mapy, mapové dovednosti, didaktický test, obsahová analýza, geografické vzděláváníKeywords (English)
cartographic methods of visualization, thematic maps, map skills, didactic test, analysis of textbooks, geographical educationPředkládaná diplomová práce se zabývá, v českém prostředí aktuální, problematikou mapových dovedností. Na rozdíl od dosavadních realizovaných empirických studií se specificky věnuje dovednostem práce s tematickými mapami a zaměřuje se na žáky středních škol a studenty geograficky zaměřených vysokoškolských oborů. Vzhledem k výrazné různorodosti využívaných vyjadřovacích prostředků na tematických mapách je hlavním cílem této práce především identifikovat a zdůvodnit vliv užité kartografické vyjadřovací metody na úroveň dovednosti práce s těmito důležitými zdroji informací. Pro naplnění tohoto cíle bylo, mimo jiné z důvodu nedostatečného množství odborné literatury zaměřující se na tuto problematiku, nutné se uvedené problematice věnovat nejen v rovině realizovaného/dosaženého kurikula, ale i v rovině zamýšleného/projektového kurikula a využít několika odlišných výzkumných metod. Na rešerši literatury zabývající se tematickou kartografií, mapovými dovednostmi a testováním jejich úrovně proto navázalo vytvoření modelu dílčích mapových dovedností uplatňujících se při práci s tematickými mapami. Ten byl dále využit při tvorbě a interpretaci výsledků didaktického testu. Obdobně byla pro potřeby plošného testování realizována obsahová analýza učebnic zeměpisu a školních zeměpisných atlasů zaměřená na...
The presented diploma thesis focuses on the map skills' problematic, which is currently becoming widespread in the Czech research environment. In contrast to the previous empirical studies, this thesis is devoted to the thematic map skills and their level of development among students of grammar schools and geographically oriented branches of university studies. Due to the significant differences between used cartographic methods of visualization on thematic maps the main aim of this diploma thesis is to identify and explain used cartographic method's influence on the level of these important skills. To achieve this aim, it was necessary to focus on different parts of the curriculum (intended, implemented, learned) and to use several scientific methods because this topic hasn't been well established yet and therefore only few theoretical and empirical studies dealt with this specific issue. Firstly, the review of literature focused on thematic cartography, map skills and on identifying their level of development among students was done. Due to the lack of specialized resources the model of thematic map skills was created. This specific model was further used during didactic test's designing and also for its results' interpretation. Similarly for the creation of appropriate didactic test -...