Mediální reprezentace organizací občanské společnosti
Media representation of civil society organizations
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80911Identifiers
Study Information System: 139236
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Trampota, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mediální reprezentace, organizace občanské společnosti, neziskové organizace, občanský sektor, obsahová analýza, nastolování agendy, gatekeeping, zpravodajské hodnotyKeywords (English)
Media representation, civil society organizations, NGOs, civil sector, content analysis, agenda setting, gatekeeping, news valuesDiplomová práce představuje mediální reprezentace organizací občanské společnosti (OOS) prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy čtyř deníků (HN, LN, MFD a Právo). Cílem práce je analyzovat a popsat mediální reprezentace OOS ve vztahu k prvkům, které tyto reprezentace představují, dále pomocí prostoru a priority, témat, organizací a aktérů, které jsou s nimi spojovány. Zvolená metoda umožňuje komparaci mediálních reprezentací pro jednotlivé deníky. Práce vychází ze sociálně-konstruktivistického paradigmatu se zaměřením na teorii nastolování agendy, gatekeepingu a zpravodajských hodnot. Práce tematizuje specifika OOS a neziskovou logiku ve vztahu k mediální a žurnalistické logice a jejich vliv na výslednou podobu mediální reprezentací OOS, a to i s ohledem na možná nezisková dilemata. Výsledné mediální reprezentace jsou silně určovány regionalitou a vztahy s ostatními sektory. OOS jsou prezentovány prostřednictvím pozitivní a nekontroverzní tematiky dobrých skutků. Regionalita je spolu se sociální tematikou také nejfrekventovanějším tématem spojovaným s OOS.
This thesis introduces media representations of civil society organizations (CSOs) through quantitative content analysis of four dailies (HN, LN, MFD and Právo). The aim is to analyze and describe CSOs media representations in relation to media elements that characterize these representations, as well as through space and priority, organizations and actors that are associated with. The selected method allows the comparison of media representations for particular newspapers. The study builds on a social-constructivist paradigm, focusing on the agenda-setting theory, gatekeeping and news values. Thesis also discusses specifics of the CSOs and non-profit logic in relation to media and journalistic logic and their influence on the final CSOs media representations, including potential nonprofit dilemmas. The media representations are strongly determined by regionality and relationship with other sectors. CSOs are presented through positive and uncontroversial theme of good deeds. Regionality is together with social themes the most frequent topics associated with CSOs.