Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2.0 kulturu fanzinů
Printed DIY media in information age: how Web 2.0 influenced culture of fanzines
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80892Identifikátory
SIS: 152823
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
2. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Fanzin, tisk, fanouškovství, dominantní paradigma, alternativní paradigma, kyberkultura, post-subkultura, hegemonie, ideologieKlíčová slova (anglicky)
Fanzine, print, fandom, dominant paradigma, alternative paradigma, cyberculture, post-subculture, hegemony, ideologyPředkládaná diplomová práce Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2. 0 kulturu fanzinů si dává za cíl vyzkoumat, jakým způsobem se proměnila produkce hudebních fanzinů, tedy neoficiálních časopisů vydávaných svými tvůrci na vlastní pěst, s příchodem nových médií. Z teoretického hlediska se práce zabývá historií fanzinové tvorby a koncepty alternativních médií potřebnými pro zhodnocení současného stavu. Stejně tak je v teoretické části věnován prostor praktikám fanoušků, tedy nejvýraznějších představitelů aktivních publik, které jsou velice užitečné nejenom pro popis motivací stojících za produkcí fanzinů, ale i pro pochopení povahy mediální komunikace v kyberprostoru, kde se stírají hranice mezi producentem a konzumentem mediálních sdělení. Hlavní část práce se soustředí na analýzu rozhovorů s deseti informátory z řad tuzemských předinternetových tvůrců fanzinů i z řad těch současných, uvyklých síťové komunikaci. Z popsaných diskurzivních vzorců je pak možné vysledovat, že tradiční fanzinová tvorba a online prostředí jsou dva oddělené světy, které o sobě vzájemně vědí, ale autoři fanzinů se snaží střežit své hranice. Chtějí své výtvory uchránit před internetem, i když do virtuálního terénu často vstupují pro inspiraci nebo jej využívají jako distribuční nástroj. Vyvstává tak otázka, co je k...
The thesis aims to explore changes in the production of music fanzines brought about by the advent of new media. Fanzines are defined as nonofficial magazines published independently in compliance with the code of DIY ethics. The theoretical part of this work focuses on the history of fanzine production as well as on concepts of alternative media, which is necessary in order to examine the current state of the aforementioned alternative media sphere. Furthermore, the theoretical part describes fans' behaviour, as they are the most prominent representatives of active audiences. This behaviour is a key to understanding the motivation behind fanzine production as well as the nature of media communication in the cyberspace, where boundaries between producers and consumers of media messages disappear. The main part of this work analyses interviews with ten figures from the Czech community of both pre-internet authors and those of post-internet era, the latter being used to internet communication. Described discursive patterns reveal the existence of two separate worlds: traditional fanzine community and online environment, coexisting in mutual awareness. Yet the former strives to guard its boundaries, protecting its products from the internet, albeit oftentimes entering the virtual space in search for...