Pekla v korejském buddhistickém umění
Hells in Korean Buddhist Art
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80691Identifiers
Study Information System: 164229
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Löwensteinová, Miriam
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Korean Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
14. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
korejský buddhismus, buddhistická ikonografie, pekla, očistec, Kšitigarbha, buddhistická thanatologieKeywords (English)
Korean Buddhism, Buddhist iconography, hells, purgatory, Kṣitigarbha, Buddhist thanatologyTématem této bakalářské práce jsou korejské buddhistické malby s tematikou pekel, čiok to. Jejich představení se odehrává v jednotlivých kapitolách, které zahrnují původ a proměnu samotného konceptu pekel, od Indie až po Koreu, definici pekel, jejich popis a členění. Jádro práce tvoří tři žánry buddhistické malby: čidžang to, kamno to a siwang to, na kterých můžeme pozorovat rozličné výjevy pekel. Zmiňovány jsou také rituály, které s obrazy souvisejí. Malý exkurz je věnován buddhistické kosmologii, zejména popisu světové sféry, čakravády. Poslední kapitola se ve zkratce věnuje zobrazením pekel v moderním umění a kultuře.
The aim of this thesis is to present the concept of hell as it is portrayed in Korean Buddhist paintings. The opening chapters focus on introducing the concept of hell throughout the history, from India to Korea, the definition of the term, description and classification of hells. Core part of the text consists of three genres of Korean Buddhist painting: jijangdo, gamnodo and siwangdo. Rituals, which correlate with the paintings, are also mentioned. Short disgression about buddhist cosmology, specifically a describtion of a world sphere, cakra- vāda, is made in chapter 3. Closing chapter briefly deals with portrayal of hells in contemporary Korean art and culture.