Ochota přispívat prostřednictvím crowdfundingu v České republice
Willingness to contribute through crowdfunding in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80681Identifiers
Study Information System: 151460
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Schwarz, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
15. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato bakalářská práce si klade za cíl především prozkoumat ochotu lidí přispívat prostřednictvím crowdfundingu v České republice a zjistit jaké faktory mají na ochotu přispívat vliv. Jako metodu sběru dat jsem si zvolila online dotazník a výsledky analyzuji za použití pořádkového logitu. Závislá proměnná ochotu přispívat je rozřazena do čtyř kategorií podle velikosti. Ve výsledném modelu se projevily jako signifikantní s kladným koeficientem následující proměnné: Provize (přispěvatel si zjistil výši provize platformy), Sam (přispěvatel si vyhledal projekt sám), Podnikani (přispěvatel uvedl mezi oblíbenými kategoriemi podnikání), Dobrovolnictvi (přispěvatel se věnuje charitativní dobrovolnické práci). Se záporným koeficientem jsou to proměnné: Prispel (přispěvatel již v minulosti prostřednictvím crowdfundingu přispěl), Clanek (přispěvatel se dozvěděl o projektu z článku v médiích) a Vzdelavani (má mezi oblíbenými kategoriemi vzdělávání). Výsledky dále ukázaly, že z demografických faktorů má na ochotu přispívat vliv pouze pohlaví a věk. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This Bachelor thesis aims to examine the public's willingness to crowdfund through various Czech online platforms and to find what factors influence this willingness. The method of data gathering was an online question form; the results were analyzed using ordered logit. The dependent variable "willingness to contribute" was sorted by size into four categories. In the final model, these four variables have proven to be significant with positive coefficient: Provize (the contributor researched how much of the donation is deducted by the platform), Sam (the contributor discovered the project on his own), Podnikani (the contributor's favourite categories included business), Dobrovolnictvi (the contributor volunteers for charity). With negative coefficient, these variables: Prispel (the contributor had previously donated via crowdfunding platform), Clanek (the contributor discovered the project through an article in media) and Vzdelavani (the contributor's favorite categories included education). The results have further shown that the only two demographical factors influencing willingness to contribute are sex and age. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)