Politické nadace, nebo občanské politické vzdělávání?
Political foundation, or citizenship education?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78498Identifiers
Study Information System: 165765
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Klimešová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
22. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem občanského vzdělávání jak v jeho obecné rovině, tak i ve vztahu k novele zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Ta totiž nově zavádí takzvané politické instituty, které by mohly k tématu občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii a jejím principům výrazně přispět. Téma občanského vzdělávání je v současné době jednou z priorit evropských demokratických států, a tedy i států národních, včetně České republiky. Základní principy a cíle občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii jsou zúčastněným aktérům zřejmé. Problém občanského vzdělávání v České republice je ale to, že zatím není koncepčně ani systémově definováno a vymezeno. Na pozadí novely zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích jsem po dobu téměř jednoho roku sledovala průběh diskuse o občanském politickém vzdělávání. S pomocí rozhovorů se zúčastněnými aktéry se pokouším vysvětlit jejich re-prezentaci diskutovaných témat i jejich pohled na občanské vzdělávání v České republice.
The present thesis deals with the topic of civic education in both its general and also in relation to the amendment of the Act no. 424/1991 Coll., on association in political parties and political movements. It is introduces so called political institutions, which could contribute significantly on the topic of civic education and civic education for democracy and its principles. The topic of civic education is currently one of the priorities of European democratic states and hence nation-states, including the Czech Republic. Basic principles and goals of civic education and civic education for democracy are obvious. The problem of civic education in the Czech Republic is that it is not yet conceptually nor systematically defined and restricted. Against the background amendment to the law on political parties and political movements I have monitored the debate on civil political education for almost a year. With the help of interviews with the involved actors I am trying to explain their re-presentation of the topics discussed as well as their views on civic education in the Czech Republic.