Show simple item record

Political foundation, or citizenship education?
dc.contributor.advisorNovotný, Vilém
dc.creatorMyslivečková, Michaela
dc.date.accessioned2020-08-25T14:23:14Z
dc.date.available2020-08-25T14:23:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/78498
dc.description.abstractThe present thesis deals with the topic of civic education in both its general and also in relation to the amendment of the Act no. 424/1991 Coll., on association in political parties and political movements. It is introduces so called political institutions, which could contribute significantly on the topic of civic education and civic education for democracy and its principles. The topic of civic education is currently one of the priorities of European democratic states and hence nation-states, including the Czech Republic. Basic principles and goals of civic education and civic education for democracy are obvious. The problem of civic education in the Czech Republic is that it is not yet conceptually nor systematically defined and restricted. Against the background amendment to the law on political parties and political movements I have monitored the debate on civil political education for almost a year. With the help of interviews with the involved actors I am trying to explain their re-presentation of the topics discussed as well as their views on civic education in the Czech Republic.en_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá tématem občanského vzdělávání jak v jeho obecné rovině, tak i ve vztahu k novele zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Ta totiž nově zavádí takzvané politické instituty, které by mohly k tématu občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii a jejím principům výrazně přispět. Téma občanského vzdělávání je v současné době jednou z priorit evropských demokratických států, a tedy i států národních, včetně České republiky. Základní principy a cíle občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii jsou zúčastněným aktérům zřejmé. Problém občanského vzdělávání v České republice je ale to, že zatím není koncepčně ani systémově definováno a vymezeno. Na pozadí novely zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích jsem po dobu téměř jednoho roku sledovala průběh diskuse o občanském politickém vzdělávání. S pomocí rozhovorů se zúčastněnými aktéry se pokouším vysvětlit jejich re-prezentaci diskutovaných témat i jejich pohled na občanské vzdělávání v České republice.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titlePolitické nadace, nebo občanské politické vzdělávání?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-22
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId165765
dc.title.translatedPolitical foundation, or citizenship education?en_US
dc.contributor.refereeKlimešová, Magdalena
dc.identifier.aleph002093807
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePublic and Social Policyen_US
thesis.degree.disciplineVeřejná a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csVeřejná a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPublic and Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá tématem občanského vzdělávání jak v jeho obecné rovině, tak i ve vztahu k novele zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Ta totiž nově zavádí takzvané politické instituty, které by mohly k tématu občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii a jejím principům výrazně přispět. Téma občanského vzdělávání je v současné době jednou z priorit evropských demokratických států, a tedy i států národních, včetně České republiky. Základní principy a cíle občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii jsou zúčastněným aktérům zřejmé. Problém občanského vzdělávání v České republice je ale to, že zatím není koncepčně ani systémově definováno a vymezeno. Na pozadí novely zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích jsem po dobu téměř jednoho roku sledovala průběh diskuse o občanském politickém vzdělávání. S pomocí rozhovorů se zúčastněnými aktéry se pokouším vysvětlit jejich re-prezentaci diskutovaných témat i jejich pohled na občanské vzdělávání v České republice.cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis deals with the topic of civic education in both its general and also in relation to the amendment of the Act no. 424/1991 Coll., on association in political parties and political movements. It is introduces so called political institutions, which could contribute significantly on the topic of civic education and civic education for democracy and its principles. The topic of civic education is currently one of the priorities of European democratic states and hence nation-states, including the Czech Republic. Basic principles and goals of civic education and civic education for democracy are obvious. The problem of civic education in the Czech Republic is that it is not yet conceptually nor systematically defined and restricted. Against the background amendment to the law on political parties and political movements I have monitored the debate on civil political education for almost a year. With the help of interviews with the involved actors I am trying to explain their re-presentation of the topics discussed as well as their views on civic education in the Czech Republic.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020938070106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV