dc.contributor.advisor | Novotný, Vilém | |
dc.creator | Myslivečková, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T14:23:14Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T14:23:14Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/78498 | |
dc.description.abstract | The present thesis deals with the topic of civic education in both its general and also in relation to the amendment of the Act no. 424/1991 Coll., on association in political parties and political movements. It is introduces so called political institutions, which could contribute significantly on the topic of civic education and civic education for democracy and its principles. The topic of civic education is currently one of the priorities of European democratic states and hence nation-states, including the Czech Republic. Basic principles and goals of civic education and civic education for democracy are obvious. The problem of civic education in the Czech Republic is that it is not yet conceptually nor systematically defined and restricted. Against the background amendment to the law on political parties and political movements I have monitored the debate on civil political education for almost a year. With the help of interviews with the involved actors I am trying to explain their re-presentation of the topics discussed as well as their views on civic education in the Czech Republic. | en_US |
dc.description.abstract | Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem občanského vzdělávání jak v jeho obecné rovině, tak i ve vztahu k novele zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Ta totiž nově zavádí takzvané politické instituty, které by mohly k tématu občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii a jejím principům výrazně přispět. Téma občanského vzdělávání je v současné době jednou z priorit evropských demokratických států, a tedy i států národních, včetně České republiky. Základní principy a cíle občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii jsou zúčastněným aktérům zřejmé. Problém občanského vzdělávání v České republice je ale to, že zatím není koncepčně ani systémově definováno a vymezeno. Na pozadí novely zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích jsem po dobu téměř jednoho roku sledovala průběh diskuse o občanském politickém vzdělávání. S pomocí rozhovorů se zúčastněnými aktéry se pokouším vysvětlit jejich re-prezentaci diskutovaných témat i jejich pohled na občanské vzdělávání v České republice. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.title | Politické nadace, nebo občanské politické vzdělávání? | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-06-22 | |
dc.description.department | Katedra veřejné a sociální politiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Public and Social Policy | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 165765 | |
dc.title.translated | Political foundation, or citizenship education? | en_US |
dc.contributor.referee | Klimešová, Magdalena | |
dc.identifier.aleph | 002093807 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Public and Social Policy | en_US |
thesis.degree.discipline | Veřejná a sociální politika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policy | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Veřejná a sociální politika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Public and Social Policy | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem občanského vzdělávání jak v jeho obecné rovině, tak i ve vztahu k novele zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Ta totiž nově zavádí takzvané politické instituty, které by mohly k tématu občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii a jejím principům výrazně přispět. Téma občanského vzdělávání je v současné době jednou z priorit evropských demokratických států, a tedy i států národních, včetně České republiky. Základní principy a cíle občanského vzdělávání a výchovy občanů k demokracii jsou zúčastněným aktérům zřejmé. Problém občanského vzdělávání v České republice je ale to, že zatím není koncepčně ani systémově definováno a vymezeno. Na pozadí novely zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích jsem po dobu téměř jednoho roku sledovala průběh diskuse o občanském politickém vzdělávání. S pomocí rozhovorů se zúčastněnými aktéry se pokouším vysvětlit jejich re-prezentaci diskutovaných témat i jejich pohled na občanské vzdělávání v České republice. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present thesis deals with the topic of civic education in both its general and also in relation to the amendment of the Act no. 424/1991 Coll., on association in political parties and political movements. It is introduces so called political institutions, which could contribute significantly on the topic of civic education and civic education for democracy and its principles. The topic of civic education is currently one of the priorities of European democratic states and hence nation-states, including the Czech Republic. Basic principles and goals of civic education and civic education for democracy are obvious. The problem of civic education in the Czech Republic is that it is not yet conceptually nor systematically defined and restricted. Against the background amendment to the law on political parties and political movements I have monitored the debate on civil political education for almost a year. With the help of interviews with the involved actors I am trying to explain their re-presentation of the topics discussed as well as their views on civic education in the Czech Republic. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020938070106986 | |