Zobrazení zdraví v reklamě. Obsahová analýza inzertních příspěvků se zdravotní tématikou ve vybraných ženských časopisech
Image of health in advertising. Content analysis of advertisement of medicinal products in selected womenˇs magazines
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78488Identifiers
Study Information System: 162601
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Zábrodská, Kristina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Tisk, Eva, Elle, První republika, Zdraví, Reklama, Gender, Obsahová analýza, Obrazová analýzaKeywords (English)
Press, Eva, Elle, First Czechoslovak Republic, Health, Advertisement, Gender, Content Analysis, Image AnalysisDiplomová práce se zabývá zobrazením a vývojem reklamy na léčiva, produkty a služby související se zdravím v českých ženských časopisech. Porovnává se zde období první republiky a současnosti. Zaměřuje se především na tyto otázky: Změnilo se zobrazení zdravotních výrobků? Inzerují se v časopisech produkty podobného charakteru? Změnil se ideál zdraví a věci, které nám připadaly zdravé v minulosti, dnes už za zdravé nepovažujeme? Souvisí případný rozdíl s historickými událostmi nebo je dán aktuálním zdravotním stavem obyvatelstva a jeho preferencemi? Jako hlavní materiál k analýze posloužily tituly - Eva: časopis moderní ženy, vydávanou nakladatelstvím Melantrich a současná publikace lifestylového magazínu Elle, kterou vydává nakladatelství Hubert Burda Media. Teoretická část shrnuje dosavadní poznatky o tisku, reklamě, zdravotnictví, kdy se ve všech případech porovnává období první republiky a současnosti. V praktické části blíže rozebírám použité výzkumné metody obsahové a obrazové analýzy a zároveň provádím komparaci použitého vzorku. Nedílnou součástí práce jsou i přiložené inzerty, ze kterých analýza vycházela a které slouží k lepší ilustraci zmiňovaných jevů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The master thesis deals with the development and display of advertisement for medicine and health- related products and services in Czech women's magazines. We compare here two periods - The First Czechoslovak Republic and present. It focuses primarily on these following questions: Does the display of health-related products have changed? Do we still advertise products of the similar character? Has the ideal of heath changed and things which were believed healthy in the past, are not considered healthy anymore? Is the difference related to historical events or rather related to the current state of society and its preferences? The main titles for analysis were Eva: A journal of modern women from the 1930s, which was published by Melantrich and current lifestyle magazine Elle, which is published by Hubert Burda Media. The theoretical part summarizes current basic knowledge about press, advertising, healthcare. In the practical part are more closely introduced the research methods - content and image analysis and also the process of analysis and the comparison by itself. An integral part of the thesis is the attached advertisements, on which the analysis was based, and which serve for better illustration of the above-mentioned phenomena. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)