Bylo, nebylo v televizi: funkce pohádek ve vánočním schématu České televize 2004-2014
Once upon a time in TV: function of fairy tales in the christmas schedule on the czech TV during 2004-2014
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78070Identifiers
Study Information System: 162594
CU Caralogue: 990020945960106986
Collections
- Kvalifikační práce [18442]
Author
Advisor
Referee
Kruml, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pohádky, Česká televize, Vánoce, programová strategie, televizní programKeywords (English)
Fairy tales, Czech Television, Christmas, programming strategy, television scheduleDiplomová práce zkoumá vztah českých filmových a televizních pohádek a České televize z pozice struktury programových schémat pro období vánočních svátků v letech 2004 až 2014. V první části se zabývá vymezením a funkcemi pohádky v kontextu literárního žánru i historického vývoje, který dále rozvíjí směrem k filmovému a televiznímu zpracování pohádek. Nahlíží také na aspekt funkce pohádek z pohledu psychologie. Druhá část se dívá na pohádky jako na mediované sdělení a odhaluje možné vlivy masových médií na její funkce. Vychází z teorie sociální konstrukce reality, závislostní teorie a teorie užití a uspokojení. Třetí část se věnuje České televizi jako veřejnoprávnímu médiu se specifickými cíli a přístupem k vysílání a tvorbě pohádek. Zároveň zmiňuje nejpoužívanější režiséry a nejvysílanější pohádky a přibližuje, jakým způsobem s nimi Česká televize pracuje v rámci televizního schématu. Ve čtvrté části je poté provedena kvantitativní analýza vánočních programových schémat České televize a srovnání jak jednotlivých ročníků, tak dní a denních dob vánoční sezóny. V závěru práce shrnuje důležitou úlohu pohádek ve vánočním schématu České televize.
The diploma thesis explores relationship between both czech cine and television fairy tales and the Czech Television, analysing a structure of Christmas programme schedules between years 2004 and 2014. The first part defines fairy tales and their function in the context of literary genre and historical evolution, then it continues to a cinematographic and television adaptations of fairy tales. It also includes the psychological aspect of fairy tales. The second part considers fairy tales as mediated message and reveals possible influence of mass media related to their function. It is based on social construction of reality theory, media systems dependency theory and uses and gratifications theory. The third part refers to the Czech Television as to a public service media with specific targets and attitude to the broadcasting and production of fairy tales. At the same time, it mentions the most assigned directors, most broadcasted fairy tales and explains the way how the Czech Television works with them in the programme schedule. In the fourth part there was a quantitative analysis of Christmas programme schedules of the Czech Television made and so was a comparison of individual seasons, days and dayparts. The end of the work concludes the important role of fairy tales in the Christmas programme...