Show simple item record

Once upon a time in TV: function of fairy tales in the christmas schedule on the czech TV during 2004-2014
dc.contributor.advisorŠtoll, Martin
dc.creatorWaldmannová, Lucie
dc.date.accessioned2017-06-01T10:51:52Z
dc.date.available2017-06-01T10:51:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/78070
dc.description.abstractDiplomová práce zkoumá vztah českých filmových a televizních pohádek a České televize z pozice struktury programových schémat pro období vánočních svátků v letech 2004 až 2014. V první části se zabývá vymezením a funkcemi pohádky v kontextu literárního žánru i historického vývoje, který dále rozvíjí směrem k filmovému a televiznímu zpracování pohádek. Nahlíží také na aspekt funkce pohádek z pohledu psychologie. Druhá část se dívá na pohádky jako na mediované sdělení a odhaluje možné vlivy masových médií na její funkce. Vychází z teorie sociální konstrukce reality, závislostní teorie a teorie užití a uspokojení. Třetí část se věnuje České televizi jako veřejnoprávnímu médiu se specifickými cíli a přístupem k vysílání a tvorbě pohádek. Zároveň zmiňuje nejpoužívanější režiséry a nejvysílanější pohádky a přibližuje, jakým způsobem s nimi Česká televize pracuje v rámci televizního schématu. Ve čtvrté části je poté provedena kvantitativní analýza vánočních programových schémat České televize a srovnání jak jednotlivých ročníků, tak dní a denních dob vánoční sezóny. V závěru práce shrnuje důležitou úlohu pohádek ve vánočním schématu České televize.cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis explores relationship between both czech cine and television fairy tales and the Czech Television, analysing a structure of Christmas programme schedules between years 2004 and 2014. The first part defines fairy tales and their function in the context of literary genre and historical evolution, then it continues to a cinematographic and television adaptations of fairy tales. It also includes the psychological aspect of fairy tales. The second part considers fairy tales as mediated message and reveals possible influence of mass media related to their function. It is based on social construction of reality theory, media systems dependency theory and uses and gratifications theory. The third part refers to the Czech Television as to a public service media with specific targets and attitude to the broadcasting and production of fairy tales. At the same time, it mentions the most assigned directors, most broadcasted fairy tales and explains the way how the Czech Television works with them in the programme schedule. In the fourth part there was a quantitative analysis of Christmas programme schedules of the Czech Television made and so was a comparison of individual seasons, days and dayparts. The end of the work concludes the important role of fairy tales in the Christmas programme...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectPohádkycs_CZ
dc.subjectČeská televizecs_CZ
dc.subjectVánocecs_CZ
dc.subjectprogramová strategiecs_CZ
dc.subjecttelevizní programcs_CZ
dc.subjectFairy talesen_US
dc.subjectCzech Televisionen_US
dc.subjectChristmasen_US
dc.subjectprogramming strategyen_US
dc.subjecttelevision scheduleen_US
dc.titleBylo, nebylo v televizi: funkce pohádek ve vánočním schématu České televize 2004-2014cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-27
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId162594
dc.title.translatedOnce upon a time in TV: function of fairy tales in the christmas schedule on the czech TV during 2004-2014en_US
dc.contributor.refereeKruml, Milan
dc.identifier.aleph002094596
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce zkoumá vztah českých filmových a televizních pohádek a České televize z pozice struktury programových schémat pro období vánočních svátků v letech 2004 až 2014. V první části se zabývá vymezením a funkcemi pohádky v kontextu literárního žánru i historického vývoje, který dále rozvíjí směrem k filmovému a televiznímu zpracování pohádek. Nahlíží také na aspekt funkce pohádek z pohledu psychologie. Druhá část se dívá na pohádky jako na mediované sdělení a odhaluje možné vlivy masových médií na její funkce. Vychází z teorie sociální konstrukce reality, závislostní teorie a teorie užití a uspokojení. Třetí část se věnuje České televizi jako veřejnoprávnímu médiu se specifickými cíli a přístupem k vysílání a tvorbě pohádek. Zároveň zmiňuje nejpoužívanější režiséry a nejvysílanější pohádky a přibližuje, jakým způsobem s nimi Česká televize pracuje v rámci televizního schématu. Ve čtvrté části je poté provedena kvantitativní analýza vánočních programových schémat České televize a srovnání jak jednotlivých ročníků, tak dní a denních dob vánoční sezóny. V závěru práce shrnuje důležitou úlohu pohádek ve vánočním schématu České televize.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis explores relationship between both czech cine and television fairy tales and the Czech Television, analysing a structure of Christmas programme schedules between years 2004 and 2014. The first part defines fairy tales and their function in the context of literary genre and historical evolution, then it continues to a cinematographic and television adaptations of fairy tales. It also includes the psychological aspect of fairy tales. The second part considers fairy tales as mediated message and reveals possible influence of mass media related to their function. It is based on social construction of reality theory, media systems dependency theory and uses and gratifications theory. The third part refers to the Czech Television as to a public service media with specific targets and attitude to the broadcasting and production of fairy tales. At the same time, it mentions the most assigned directors, most broadcasted fairy tales and explains the way how the Czech Television works with them in the programme schedule. In the fourth part there was a quantitative analysis of Christmas programme schedules of the Czech Television made and so was a comparison of individual seasons, days and dayparts. The end of the work concludes the important role of fairy tales in the Christmas programme...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990020945960106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV