Globální produkční sítě nadnárodních oděvních firem
Global production networks of transnational apparel corporations
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77054Identifikátory
SIS: 158060
Kolekce
- Kvalifikační práce [20102]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hána, David
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie a kartografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
globální produkční sítě, oděvní průmysl, nadnárodní společnosti, ČeskoKlíčová slova (anglicky)
global production networks, apparel industry, transnational corporations, CzechiaTato bakalářská práce se zabývá nadnárodními společnostmi v oblasti oděvního průmyslu s pobočkami v Česku, v kontextu teorie globálních produkčních sítí. Jde o poměrně novou teorii, která se zabývá geograficky rozptýlenými, avšak funkčně integrovanými celky výrobních sítí. NNS mají produkční síť rozšířenou v mnoha zemích světa a jejich sítě se liší v počtu dodavatelských zemí a geografickém rozmístění výroby. Hlavním cílem práce je poukázat na souvislosti mezi mateřskou zemí společností a jejich dodavatelskými zeměmi, dále pak na souvislosti s cenou a složením oděvů. Výroba NNS je z převážné části orientována do zemí s levnou pracovní sílou a tomu odpovídají i hlavní dodavatelské země, kterými jsou Čína a Bangladéš. Složení a cena oděvů se mnohdy velmi liší a spíše než přímé souvislosti se zde objevily pouze dílčí vazby. Klíčová slova: globální produkční sítě, oděvní průmysl, nadnárodní společnosti, Česko
This bachelor thesis deals with multinationals corporations in the clothing industry with branch offices in the Czechia, in the context of the theory of global production network. It is a relatively new theory, which deals with geographically dispersed but functionally integrated unit of production network. NNS production network has expanded in many countries of the world and their networks differ in the number of supplier countries and the geographical distribution of production. The main objective is to highlight the connection between parent companies and their countries and supply countries as well as to the context of the price and composition of clothing. Production NNS is largely oriented to countries with cheap labour and it corresponds with the main supplying countries, namely China and Bangladesh. Composition and price of clothing are often very different, and rather than a direct connection there were only partial relations. Key words: global production networks, apparel industry, transnational corporations, Czechia