Vztah učitele a žáka, kteří jsou přáteli na Facebooku, se zaměřením na roli autority
Relationship of Teacher and Student who have become Friends on Facebook with Emphasis on Authority
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75762Identifiers
Study Information System: 167294
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Mitrenga, David
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
1. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
autorita učitele, facebook, sociální sítě, nová média, vztah učitele a žáka, sebeprezentace v elektronických médiíchKeywords (English)
teachers' authority, facebook, social networks, student - teacher relationship, presentation of self in electronic mediaBakalářská práce si klade za cíl zjistit, jak ovlivňuje přátelství na sociální síti Facebook dvě odlišné skupiny, studenty a jejich učitele. V teoretické části práce jsou popsány teoretické koncepty autority, vztahu učitele a žáka a sociologická teorie sebeprezentace. Představena je metodologie kvalitativního výzkumu, který byl založen na rozhovorech s informátory. Tyto rozhovory jsou následně analyzovány a interpretovány v další části práce. Z práce vyplývá, že přátelství studentů a učitelů na Facebooku může mít vliv na jejich vztah. Sdílení informací na Facebooku může vést až k ukončení facebookového přátelství. Na druhé straně odhalování detailů ze soukromí učitelů pomáhá studentům nahlédnout na ně v jiném, ne tak formálním světle. Rovněž se ukázala důležitost autority v tomto vztahu a to, že učitelé a studenti přikládají důležitost odlišným aspektům autority. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Bachelor thesis aims to find out the consequences of the fact that teachers and their students have become friends on Facebook. Theoretical part of the work presents the concepts of authority, teacher-student relationship and self-presentation theory. The methodology of qualitative research is then presented. The research was based on interviews with informants. Interviews are then analysed and interpreted in the analytical part. The study shows that friendship on Facebook can have an impact on teacherstudent relationship. Sharing of informations on Facebook can even lead to termination of Facebook friendship. On the other hand, revealing background or private information of teachers helps students to see them in a different, not-so-formal light. The importance of authority in this relationship is also presented. Also, different aspects of authority are emphasized by teachers and students respectively. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)