Verbální a neverbální projev učitele plavání
Verbal and Nonverbal Communication of a Swimming Teacher
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75248Identifikátory
SIS: 163790
Kolekce
- Kvalifikační práce [7967]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Hubená, Kristýna
Oponent práce
Peslová, Eva
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami
Katedra / ústav / klinika
Plavecké sporty
Datum obhajoby
6. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
plavecká výuka, didaktická kompetence, komunikace verbální, komunikace neverbálníKlíčová slova (anglicky)
swimming lessons, didactical competence, verbal communication, nonverbal communicationNázev práce: Verbální a neverbální projev učitele plavání Cíle práce: Cílem bakalářské práce je posouzení míry didaktické kompetence potřebné k podání instrukce pro realizaci pohybového cvičení ve vodě u osob bez pedagogické praxe a u osob s pedagogickou praxí. Metoda: Výzkum je zaměřen na analýzu verbálního a neverbálního projevu učitele plavání. V této práci jsme využili zúčastněného i nezúčastněného pozorování, analýzu videozáznamů. Prostřednictvím transkripce záznamů, byl posuzován výskyt stanovených aspektů verbálního i neverbálního projevu. Četnost výskytu jednotlivých znaků a jejich procentuální zastoupení byly prezentovány v grafech. Výsledky: Z výsledků můžeme u daného výzkumného souboru konstatovat, že pedagogické zkušenosti mají vliv na výkon v testovaných situacích, zprostředkovaně lze tedy usuzovat i na vyšší míru profesních dovedností. Transkripcí a analýzou podle zvolených kritérií je možné dobře hodnotit formální znaky verbálního i nonverbálního projevu probandů, který se však jeví značně poznamenaný zjednodušenou výzkumnou situací oproti reálné praktické situaci. Klíčová slova: plavecká výuka, didaktická kompetence, komunikace verbální, komunikace neverbální
Title: Verbal and Nonverbal Communication of a Swimming Teacher Objectives: The aim of this thesis is to evaluate the extent of didactic competences of people with pedagogical experience and of people without pedagogical experience needed to convey instructions on physical exercise in water. Methods: Research focuses on analysing verbal and nonverbal communication of a swimming teacher. In this thesis we employed methods of participant observation as well as non-participant observation and analysis of video records. Using the transcription of the records, occurrence of predefined aspects of verbal and nonverbal communication was assessed. Frequency of the occurrence of individual characteristics and their proportional representation were presented in graphs. Results: From the findings we can conclude that the pedagogical experience does influence the performance of the observed sample in tested situations, indirectly we can deduce a higher level of professional skills too. Through transcriptions and analysis of the predefined criteria it is possible to evaluate formal characteristics of verbal and nonverbal communication of the sample, which however appears to be considerably affected by the simplified research situation in comparison to a real practical situation. Key words: swimming lessons,...